Oskar Gross väittelee 6.5.2016 aiheesta Sana-assosiaatiot kielimallina luovissa tehtävissä

M.Sc. Oskar Gross väittelee perjantaina 6.5.2016 klo 12 Helsingin yliopiston päärakennuksen auditoriossa XIV (Unioninkatu 34, 3. krs) aiheesta "Word Associations as a Language Model for Generative and Creative Tasks". Vastaväittäjänä toimii professori Timo Honkela (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Hannu Toivonen (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään englanniksi.

Sana-assosiaatiot kielimallina luovissa tehtävissä

Kielimalleja käytetään usein luonnollisten kielten ja dokumenttien ymmärtämiseen. Kielimalli on kielen rakenteellinen esitysmuoto, jota voidaan käyttää kielen analyysiin tai sen tuottamiseen. Tässä työssä esitetään yksinkertainen kielimalli, joka perustuu assosiaatioihin sanojen välillä, jotka esiintyvät samassa lausessa. Ensin tutustumme klassiseen menetelmään analysoida sanojen yhteisesiintymiä tilastollisesti, jonka perusteella esittelemme parametri-vapaan menetelmän tuottaa yleisiä sana-assosiaatioita. Nämä sana-assosiaatiot ovat yhteyksiä sellaisten sanojen välillä, jotka esiintyvät samoissa asiayhteyksissä, kuten esimerkiksi Batman ja Robin. Lisäksi esittelemme menetelmän, joka tuottaa näitä assosiaatioita tietylle dokumentille tai joukolle dokumentteja. Menetelmä perustuu niiden sana-assosiaatioiden huomioimiseen, jotka ovat lähde-dokumenteissa erityisen yleisiä.

Näytämme työssä empiirisesti, että kielimallejamme voidaan käyttää ainakin kolmeen tarkoitukseen: luovien sanayhdistelmien tuottamiseen, dokumenttien referointiin ja runojen tuottamiseen.

Ensin ratkomme yleisiin sana-assosiaatioihin perustuvalla mallillamme luovuutta testaavia Remote Associates -kokeita. Sen jälkeen tuotamme mallista tehtyjen havaintojen perusteella luovia sanayhdistelmiä. Nämä yhdistelmät sisältävät sanoja, jotka eivät välttämättä ole keskenään toisiinsa liittyviä, mutta ne jakavat joitakin yhdistäviä käsitteitä.

Dokumentin referointi viittaa tehtävään, jossa pitää tuottaa rajoitetun pituinen lyhennelmä pidemmästä dokumentista. Esitämme menetelmän joka tuottaa eri kielillä tasoltaan kilpailukykyisiä referaatteja, käyttäen dokumenttikohtaisia sana-assosiaatioita sekä yksinkertaisia graafi-algoritmeja. Assosiaatioiden avulla voidaan tuottaa myös dokumenttikohtaisia runoja. Dokumenttien inspiroimia runoja voitaisiin käyttää esimerkiksi uutisartikkeleiden kommentointiin.

Tuloksemme niin yleisiin kuin dokumenttikohtaisiin assosiaatioihin perustuvista malleista osoittavat, että näitä malleja voidaan käyttää tehokkaasti eri käyttötarkoituksiin. Tuloksena on yksinkertainen kielimalli, jota voidaan käyttää useiden eri kielten kanssa.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2090-8.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: oskar.gross@gmail.com.

30.09.2016 - 13:29 Pirjo Moen
18.04.2016 - 17:17 Pirjo Moen