Jukka Toivanen väittelee 3.6.2016 aiheesta Menetelmiä ja malleja kielelliseen ja musiikilliseen laskennalliseen luovuuteen

FM Jukka Toivanen väittelee perjantaina 3.6.2016 klo 12 Helsingin yliopiston päärakennuksen auditoriossa XIV (Unioninkatu 34, 3. krs) aiheesta "Methods and Models in Linguistic and Musical Computational Creativity". Vastaväittäjänä toimii tohtori Hisar Maruli Manurung (Google Japan inc., Japani) ja kustoksena professori Hannu Toivonen (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään englanniksi.

Menetelmiä ja malleja kielelliseen ja musiikilliseen laskennalliseen luovuuteen

Laskennallinen luovuus on tekoälytutkimuksen osa-alue, joka kehittää algoritmeja ja simulaatioita luovista ilmiöistä sekä työkaluja luovien tehtävien suorittamiseen. Tässä väitöskirjassa esitetään uusia laskennallisia menetelmiä kielellisen ja musiikillisen luovuuden alueella. Väitöskirjatutkimuksen pääpaino on ollut mahdollisimman ohjaamattomien menetelmien kehittämisessä. Toisin sanoen näiden menetelmien tulisi vaatia minimaalinen määrä käsin syötettyä tietoa kielestä, maailmasta tai tietystä erityisalasta.

Väitöskirja koostuu johdanto-osasta sekä viidestä alkuperäisestä tutkimusartikkelista. Johdanto-osa esittelee laskennallisen luovuuden tutkimusalana ja käsittelee tärkeimpiä työn taustalla olevia filosofisia kysymyksiä. Tutkimusartikkelit esittelevät spesifejä menetelmiä ja algoritmeja runojen ja laulujen automaattiseen tuottamiseen. Nämä menetelmät perustuvat kielen tilastolliseen mallintamiseen, morfologiseen analyysiin ja synteesiin sekä rajoitelaskentaan. Lisäksi esitetään, kuinka rajoitelaskentaa voidaan hyödyntää laskennallisesti luovan järjestelmän transformationaalisuuden saavuttamiseen. Tällöin järjestelmä kykenee muokkaamaan omaa hakuavaruuttaan ja tavoitteitaan sisäisiä rajoitteitaan muuntelemalla. Viimeisessä artikkelissa käsitellään biosignaalimittausten yhdistämistä laskennallisen luovuuden menetelmiin ja esitellään taideinstallaatio, joka perustuu näihin ajatuksiin.

Tehdyssä tutkimuksessa on hyödynnetty erityisesti ohjaamattomia tiedonlouhintamenetelmiä mallien rakentamiseksi luovuutta vaativina pidetyistä alueista, kuten runoudesta. Esitetyt menetelmät ja mallit ovat joustavia ja pitkälti riippumattomia tietystä kielestä tai tyylilajista. Siten ne tarjoavat yleisluontoisen ja helposti laajennettavissa olevan viitekehyksen laskennalliselle kielelliselle ja musiikilliselle luovuudelle. Työn sovelluksiin lukeutuvat muun muassa pedagogiset työkalut, tietokonepelit ja taiteelliset tulokset.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2204-9.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: jukka.toivanen@helsinki.fi.

30.09.2016 - 13:13 Pirjo Moen
17.05.2016 - 10:46 Pirjo Moen