CloSer & PraNA joint workshop esittelee tapoja suojata tulevaisuuden internetiä

Cloud-assisted Security Services (CloSer) Projekti sekä ProgrAmmable Network & Analytics (PraNA) järjestivät kahden päivän workshop-tapahtuman 20.-21. Huhtikuuta. Tapahtuman tavoitteena oli tuoda esiin tutkimusprojektien viimeaikaisia kehityssuuntia ja keskustella tulevaisuuden tutkimusmahdollisuuksista projektien ja muiden saman alan tutkijoiden sekä CloSerin asiantuntijalautakunnan kesken.

CloSer ja PraNA ovat Tekesin rahoittamia tutkimusprojekteja joissa on mukana lukuisia akateemisia yksityisen sektorin yhteistyökumppaneita. Helsingin yliopiston lisäksi muita jäseniä CloSerissa ovat Aalto Yliopisto, Ammattikorkeakoulu Arcada, F-Secure, Nokia, SSH Communications Security ja Trustonic. PraNAn yhteistyökumppanit ovat akateemiselta puolelta Helsingin yliopisto sekä Aalto yliopisto ja yksityiseltä Ericsson, F-Secure ja Datactica.

Demotilaisuus käytävällä

Workshop järjestettiin Kumpulan kampuksen Exactum-rakennuksessa ja sen luentoesitysten aiheet kattoivat laajan skaalan ajankohtaisia aiheita niin edge computingista innovaatioprosesseihin ja jopa EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen. Juliste- ja demosession kohokohtiin kuuluu Helsingin yliopiston opiskelijoiden esittelemät uusi tehokas Private Membership Test -protokolla ja järjestelmä heterogeenisten IoT ympäristöjen turvaamiseksi.

Tapahtuma sai positiivisia arvioita ja osallistujia oli yli viisikymmentä joiden joukossa oli niin tutkijoita, yhtiöiden edustajia kuin opiskelijoitakin. Valittuja tutkimuskysymyksiä ja ehdotettuja ratkaisuja kuvailtiin vaikuttaviksi ja laadukkaiksi. Käytävällä pidetty juliste- ja demosessio herätti myös monen paikalle sattuneen ohikulkijan mielenkiinnon.

Esityskalvot ja muun materiaali on katsottavissa tapahtuman kotisivulta.

Sara Ramezanian esittelemässä työtäänIoT Sentinel Demo

04.05.2017 - 14:51 Lauri Suomalainen