Naisroolien alttoaarioita Händelin oopperoissa

Muutettu viimeksi 3.4.2019. Sivu luotu 2.4.2019. AW

Taustaa: Aloin erästä projektia varten etsiä pienyhtyeelle soveltuvia alttoaarioita. Eräät reunaehdot lisäksi sallivat mm. Händelin sopivaksi säveltäjäksi projektiin. Niinpä kävin läpi joukon hänen oopperoitaan ja etsin niistä altolle kirjoitettuja naisrooleja – barokkioopperoista "housurooleja" altolle löytyy paljon, mutta "hameroolit" ovat harvinaisempia.
Osoittautui kutenkin, että kyseiseen projektiin soveltuvat vain kokonaiset teokset, eivät esimerkiksi oopperoiden yksittäiset aariat.
Tutkimusmatka oli kuitenkin niin mielenkiintoinen, että päätin julkistaa siitä tämän raportin. Ja ehkä tästä matkakertomuksesta ja löytyneistä aarioista on iloa jollekin alttolaulajalle, joka etsii itselleen ohjelmistoa?

  1. Arianna in Creta, HWV 32 1734

  2. Ezio, HWV 29 1732

  3. Lotario, HWV 26 1729

  4. Muzio Scevola (Atto III) HWV 13 1721

  5. Ottone, re di Germania, HWV 15 1723

  6. Partenope, HWV 27 1730

  7. Poro, re dell'Indie, HWV 28 1731

  8. Rodelinda, regina de' Longobardi, HWV 19 1725

  9. Sosarme, re di Media, HWV 30 1732

  10. Tamerlano, HWV 18 1724



Hit Counter by Digits
by WebCounter starting 3.4.2019