me@tktl 08/07

Aiemmat numerot

Toimitus

Opiskelijoiden organisoima tukiopetus syntyi kyselemättömyydestä

Vuosi sitten joukko tietojenkäsittelytieteen opiskelijoita ei kyennyt sisäistämään Diskreetin matematiikan kurssilla opetettua. Tehtävät olivat vaikeita siihen nähden miten asiat selitettiin luennoilla. Syntyi vapaamuotoinen opintopiiri.

Tietojenkäsittelytieteen laitos lähti mukaan tukemaan toimintaa viime keväänä tarjoamalla tilat tukiopetukseen.

- Nyt voi organisoida isompia asioita, lyödä tapaamisajat lukkoon ja laittaa meiliä postituslistoille. Tavoitetaan paljon isompi opiskelijakunta. Ennen mentiin etsimään vapaata tilaa, kun opettaja oli paikalla, kertoo toimintaa organisoivan TKO-älyn opintovastaava Matti Seise.

Opetusta järjestetään erityisesti vaikeimmiksi koetuista pullonkaulakursseista. Eniten on pyydetty opetusta Rinnakkaisohjelmointiin, Laskennan malleihin, Tietorakenteisiin ja Diskreettiin matematiikkaan. Melkein kaikista pakollisista kursseista tarjotaan tilaisuus ainakin kerrata tenttiin ja kysyä epäselviä asioita. Kävijöitä on ollut 15-25.

- Tarve tukiopetukseen tulee asian monimutkaisuudesta ja kurssien kuormittavuudesta. Vuorokauden tunnit eivät riitä siihen, että kaikkien raskaiden kurssien asioita tankkaisi yksin kaksi tuntia, on helpompaa, kun joku selittää saman asian kymmenessä minuutissa, Matti sanoo.

Opettajina toimivat vanhemmat opiskelijat. Vapaaehtoisia on ollut riittävästi, mukana myös matematiikan pääaineopiskelijoita. Moni ohjaajakin saa tukiopetuksesta hyvää esiintymis- ja opetuskokemusta. Kun ohjaajana on toinen opiskelija, kynnys kysyä ja keskustella on pienempi kuin luennoilla ja laskuharjoituksissa. Keskustelemattomuus on laitoksen kulttuurissa: tänä syksynä tuutorit ohjasivat fuksit kyselemään luennoilla, mutta reippaan alun jälkeen uudetkin opiskelijat ovat vaienneet muiden mukana.

- Yksin on vaikea avata suutaan ja sanoa että ei ymmärrä. Ja mistäpä luennoitsija tietäisi, mitä pienen opiskelijan päässä liikkuu, Matti Seise toteaa ja jatkaa, että esitettyihin kysymyksiin on aina kuitenkin vastattu asiallisesti.

Suita auki vaadittaisiin siis sekä opiskelijoilta että opettajilta. Matti kertoo, että ne luennoitsijat, jotka ovat ryhtyneet pumppaamaan kysymyksiä ulos opiskelijoista, koetaan parhaiksi. Vaikeasta asiasta tulee helpompaa keskustelemalla.

Sanna Kettunen