4.2 Ryhmän rakenteesta: roolien ja asemien eriytyminen,
sosiaalinen vertailu, johtajuudesta, kommunikaatiorakenne
Muutettu viimeksi 11.11.2014
/
Sivu luotu 14.10.2012
(Brown 3, Brownin ajatuksia lyhyesti;
kurssimme kannalta tärkein sisältö tuli
esiin jo Helkaman ja kumppanien teoksessa)
Sherif & Sherif (1969):
"[group structure is] an interdependent network of roles and
hierarchical status".
Roolien eriytymisestä
- ryhmällä voi – kuten edellä jo nähtiin –
olla yhteisiä normeja, jotka sitovat yhtäläisesti kaikkia jäseniä,
ennustavat ja ennakoivat jokaisen toimintaa ja käyttäytymistä
- erilaisissa tehtävissä ja asemassa olevilla ryhmän jäsenillä
yleensä on myös toisistaan poikkeavia normistoja ja siten
erilaisia rooleja
- roolit voivat olla ennalta määrättyjä: opettaja, opiskelija, ...,
ylipääjohtaja, lähetti, ..., puolustaja, hyökkääjä, ...
- ryhmiin muodostuu rooleja myös itsestään
- edellä tavattiin tärkeä rooleihin liittyvä käsitepari:
instrumentaalisuus ~ ekspressiivisyys
- Slater tutki 1955 Balesin IPA-analyysillä ja haastatteluin
ongelmaa ratkovia ryhmiä:
- kultakin jäseneltä kyseltiin, kenestä hän piti eniten ja kenellä
oli eniten ideoita ja vaikutusta ongelmien ratkaisemiseen
- useimmiten nämä eivät olleet samoja henkilöitä
- vain lievä positiivinen korrelaatio pitämisen ja hyödylliseksi
arvioinnin välillä
- koesarjan aikana korrelaatio myös väheni
- instrumentaalisuus ja ekspressiivisyys vaikutti olevan selitys:
- pidetyt sijoittuivat IPA-luokkiin 1-3 (ks. edellinen luku)
- tehokkaat IPA-luokkiin 4-9
-
(täytyy kyllä tunnustaa, ettei tällainen tulos nyt varsinainen yllätys
ole ... ;-)
- (jos tästä kohdasta jotain pitää oppia, niin ainakin
tuon "instrumentaalisen" ja "expressiivisen roolin" (eli
"sosioemotiaalisen roolin") noteeraaminen)
- pari hyvää tarkoittavaa tutkimuksiin perustuvaa ohjetta Brown antaa:
- on hyvä, etteivät roolit ole liian jäykkiä; joustavuus lisää
toimintamahdollisuuksia yllättävissä ja poikkeuksellisissa tilanteissa
- (ääriesimerkki: lentäjien liian tarkka työn- ja vastuunjako
lennovalmistelussa, jäätyminen, crash...)
- toisaalta roolien epämääräisyys korreloi huonon työtyytyväisyyden
kanssa
- siis kultainen keskitie roolituksessa
Aseman eriytymisestä
- rooleilla, niin annetuilla kuin syntyneillä,
on (voi olla) arvoeroja, statuseroja, "prestiisieroja":
vaikutusvalta, päätösvalta,
arvostus tai sen puute, rankaisu- ja palkitsemisvalta,
esimies, alainen, ...
- korkean (tai "ylemmän") aseman seurauksia ja ilmauksia
- valmius antaa ideoita ja aktiviteetteja, jotka ryhmä hyväksyy ja toteuttaa
- yhteisymmärryksessä tunnustettu "prestiisi", arvo- ja vaikutusvalta
- (mielestäni molemmat soveltuvat sekä ennalta annettuun että
ryhmässä syntyneeseen "ylempään" asemaan –
määrättyyn ja ryhmässä syntyneeseen asemaan)
- korkean aseman ajatellaan edellyttävän pätevyyttä ja
toisaalta syntyvän pätevyydestä
- (minä:
- jos ryhmä antaa tuollaisen aseman jäsenelleen, se ainakin uskoo
tuon jäsenen olevan pätevä ryhmän toiminnan kannalta
-
jos korkea asema on annettu, voisi ainakin toivoa, että
aseman saanut on pätevä ... ;-)
henkilön asettaminen johonkin asemaan, korkeaan tai matalaan,
voi olla itsensä toteuttava ennuste
Itsearvioinnista ja sosiaalinen vertailusta
- Festinger (1954): ihmisellä on yleinen pyrkimys arvioida omia
käsityksiään ja kykyjään
- joitakin kykyjä voidaan selkeästi mitata:
100 metrin juoksu, myytyjen jäätelötötteröiden määrä, ...
- läheskään kaikkia kykyjä ei voida samaan tapaan mitata:
musikaalisuus, kauneus, ...
- molemmissa tapauksissa itsearvio yleensä perustuu vertailuun
- vertailu tehdään tyypillisesti johonkin enemmän tai vähemmän
omaan ryhmään: lapsia ei verrata aikuisiin,
150-kiloista painonnostajaa ei verrata 50-kiloiseen, ...
(lukioaikana juoksin 100 metriä aikaan 13.4 – mielestäni se oli
aika hyvin urheilukielteiselle punaviinistä pitävälle
tupakoijalle... ("suoritus" ja "vertailuryhmä") ;-)
- Festinger (1954): ainakin länsimaisissa kulttuureissa arvostetaan
menestystä, mikä johtaa kilpailuhenkisyyteen;
-
seurauksia:
- ryhmään syntyy epästabiiliutta, kun asemia (status) pyritään muuttamaan
- taipumus verrata omaa suoritusta (hiukan) parempien suorituksiin
- asemansa uhatuksi tuntevilla on kuitenkin taipumus verrata omaa
suoritustaan huonompiin suorituksiin (ihan tutkitusti)
- sosiaalisella vertailulla on vaikutusta ryhmän tuloksiin;
on jonkin verran tutkimusnäyttöä siitä, että
heikoimpien ryhmän jäsenten suorituksen parantaminen
parhaiten parantaa koko ryhmän suoritustasoa
(olisiko tässä jotakin opittavaa projektin johtajalle?)
- Itsearviointi voi toteutua myös muuten kuin ryhmän suhteen,
"ei-ryhmädynaamisesti":
Arviointi voi perustua oman suorituksen vertailuun menneisyydessä
tai tulevaisuudessa, temporaalinen arviointi.
Suoritustaan voi vertailla myös joihinkin
ideaaleihin tai stereotyyppeihin.
Entä muihin ryhmiin?
Johtajuudesta
- johtaja on ryhmän jäsen, joka voi vaikuttaa
ryhmään enemmän kuin ryhmä häneen (Brown)
- asema voi syntyä eri tavoin: ryhmän tekemä valinta, ulkopuolinen
nimitys, vallan anastus ("usurpation"),
spontaani prosessi ryhmässä, ...
- joskus on tapana ajatella, että johtajuus edellyttää erityisiä
luonteenpiirteitä, "karismaa", "suuruutta", "neroutta", ...
- monissa empiirisissä tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että
"älykkyys"(?), itseluottamus, dominoivuus, sosiaalisuus ja
saavutushakuisuus korreloivat vain heikosti johtajuusaseman
ja toisaalta myös ryhmän tavoitteiden saavuttamisen kanssa
(Stogdill 1974, metatutkimus empiirisistä tutkimuksista)
- sen sijaan tehokkain johtaja on sellainen, joka parhaiten pystyy
varmistamaan ryhmän tavoitteiden saavuttamisen
- ja tuo tehokkuus lisäksi on sidoksissa ryhmän tilanteeseen –
kun aika, paikka tai ympäristö vaihtuu, joku toinen voi olla paras
johtaja
- [luvussa 3.2 Ryhmäprosesseista
esiteltiin johtajuustyylejä, johtajuuden kontingenssimalli yms.,
Helkama et al. riittää näistä]
- [mm. luvussa 4.1 Perusprosesseja ryhmässä
tuli tutuksi käsitepari instrumentaalisuus ~ ekspressiivisyys,
kannattaa muistaa]
- tehtävän luonteesta riippuen joko tehtäväorientoitunut tai
sosio-emotionaalinen johtaja voi olla tehokkain ryhmän tavoitteen
saavuttamisen kannalta (mm. Fiedler 1965):
- johtajan ja ryhmän jäsenten suhde
- tehtävän rakenne:
selkeä tavoite ~ ideointi, toteutus ~ suunnittelu, jne.
- johtajan vallan suuruus
- ...
- päätöksenteosta: Vroom-Yetton-malli esimerkin avulla:
- olet johtanut tehtaan eri osastojen luottamusmiesten komiteaa
useita vuosia ja nautit heidän arvostustaan ja luottamustaan
- ammattiliiton suosio on ollut laskussa jonkin aikaa, mikä on
huonontanut komitean jäsenten mielialaa
- miten kääntää negatiivinen muutos positiiviseksi, kun tehtaan johto
vielä samaan aikaan on leikkamassa palkkoja ja huonontamassa työoloja
- päätös on tehtävä kiireellisesti (ei oteta kantaa, mikä tämä päätös on;
ehkä lakko, ehkä työseisaus?)
- Vroom et Yetton (1973) antavat viisi mahdollista päätöksentekoprosessia:
- teet päätöksen yksin kuulematta ryhmää (A1)
- pyydät ideoita ja tietoja komitean jäseniltä, mutta silti teet
päätöksen yksin (A11)
- keskustelet kahden kesken luottamusmiesten kanssa ja keräät ehdotuksia,
mutta lopulta teet itse päätöksen (C1)
- järjestät yhteisen keskustelutilaisuuden, mutta silti varaat itsellesi
oikeuden lopulliseen päätökseen ja otat tai olet ottamatta huomioon
keskustelussa esitetyt ajatukset (C11)
- yrität saada ryhmän keskustellen löytämään yhteisymmärryksen
päätöksestä (G11)
- Vroom-Yetton-päätöksentekopuu
(Brown s. 109):
Kommunikaatiorakenne
Luvussa 3.2 Ryhmäprosesseista
esiteltiin viestintäverkkoja,
Helkama et al. pohdinta riittää näistä!