Vuosikertomus 2012

Tietojenkäsittelytieteen laitos 2012

Laitoksen vuosi 2012 oli tasaisen kehityksen aikaa ja monet tunnusluvut kääntyivät sen aikana nousuun. Ennätystasolle päästiin ainakin täydentävän rahoituksen (4,79 milj. euroa), ulkomaisen henkilökunnan (25 %), opintopisteiden (lähes 26 000) ja julkaisujen (242) määrissä. Laitoksen kehittämä ohjelmoinnin avoin verkkokurssi keräsi loistavaa palautetta.

Tietojenkäsittelytieteessä suoritettiin 80 kandidaatin, 65 maisterin ja 9 tohtorin tutkintoa. Tulos on muilta osin odotusten mukainen, mutta kandidaatin tutkintojen väheneminen verrattuna vuoden 2011 lukuun 134 on varsin jyrkkä. Tämä viittaa siihen, että myös maisterintutkintojen väheneminen saattaa olla edessä. Laitoksen nopeasti kasvanut ulkomaisten maisteriopiskelijoiden joukko pystynee kuitenkin kompensoimaan menetystä. Opiskeluinto on hyvästä opintopisteiden kertymästä päätellen kohtuullisen hyvällä tolalla.

Laitoksen henkilötyövuosien määrä oli 159 mikä tarkoittaa, että vuoden 2011 notkahduksesta on palattu normaalille tasolle. Kasvua on lähinnä tutkijatohtoreissa ja tutkimusavustajissa. Tämä kertoo laitoksen vahvistuneesta täydentävästä rahoituksesta. Sen osuus kokonaisrahoituksesta oli nyt noin 43 %.

Kansainvälistä kehitystä seuraten laitos tuotti vuonna 2012 ensimmäiset omat MOOC:t eli avoimet massiiviset verkkokurssit. Ohjelmoinnin MOOC sai runsaasti osallistujia mm. lukiolaisista ja keräsi mainiota palautetta Helsingin Sanomien yleisönosastoa myöten: ”Siinä, missä MIT:n verkkokurssi koostui verkkoon roiskaistusta kirjasta, luentovideoista ja laskutehtävistä, Helsingin yliopiston kurssilla oli mietitty pedagogiikkaa aidosti. Oppiminen tapahtui ratkomalla pikkuhiljaa vaikeutuvia tehtäviä, jotka tavallaan opettivat itse itsensä.” Tästä verkkokurssista tehtiin uusi tietojenkäsittelytieteen opiskelijoiden valintakanava.

Laitoksen tutkimustoiminta jatkui vahvana: olemme mukana neljässä Suomen Akatemian valitsemassa valtakunnallisessa tutkimuksen huippuyksikössä, koordinoimme kahta ICT-SHOK:n tutkimusohjelmaa ja menestyimme erinomaisesti yliopiston sisäisessä tutkimuksen arvioinnissa. Laitoksen tutkijat saivat useita parhaan paperin palkintoja. Julkista huomiota sai esimerkiksi professori Hannu Toivosen tutkimusryhmän laskennallisen luovuuden tutkimus ja professori Sasu Tarkoman ryhmän UC Berkeleyn kanssa yhteistyössä kehittämä sovellus Carat, joka etsii kännyköiden energianieluja ja jolla on jo reilusti yli 500 000 käyttäjää.

Laitoksen henkilöstössä tapahtui joitakin muutoksia. Professorikunnasta Seppo Sippu ja Pekka Abrahamsson siirtyivät eläkkeelle tai muihin tehtäviin ja uudeksi ohjelmistotekniikan professoriksi valittiin Tomi Männistö.

Laitoksen tulevaisuuden kannalta vuoden 2012 tärkeä tulos oli toimintasuunnitelman laatiminen uutta strategiakautta 2013 - 2016 varten. Suunnitelmassa laitos asettaa tavoitteekseen olla Pohjoismaiden paras tietojenkäsittelytieteen laitos. Vuoden 2012 toimintamme antaa hyvät lähtökohdat tämän vaativan tavoitteen saavuttamiselle.

Kiitän jälleen kaikkia yhteisömme jäseniä hyvässä hengessä tehdystä erinomaisesta työstä.

Esko Ukkonen

Laitoksen johtaja, professori