Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos
 

Tietojenkäsittelytieteen laitos

in English suomeksi Projektityö

Kertauskysymysten tekeminen

Tutustukaa oman kurssinne eri aihepiirien kertaustehtäviin, jotka on linkitetty kurssin verkkosivulle.

Tehtävänänne on suunnitella annettu määrä kertaustehtäviä vastausselityksineen, kukin tehtävä eri aihepiiristä. Kukin kertaustehtävä toteutetaan omana xml skriptinään. Kussakin kertaustehtävässä tekijöiden nimet ovat author-kentässä, kurssin nimi on course-kentässä, aihepiiri on topic-kentässä. Kertaustehtävien ulkoasu ja toiminta tulee olla mallina annetun esimerkkikertaustehtävän (esim_fi.xml) mukainen. Esimerkissä olevat turhat kommenttikentät (<!--...-->) voi poistaa - niitä ei tarvita varsinaisissa palautettavissa kertaustehtävissä.

Tehkää kysymyksistä kuvaavia ja omintakeisia, jotta ne erottuisivat muista kysymyslistassa. Välttäkää tyyppikysymystä "Mitkä seuraavista pitävät paikkansa?" ja sen triviaaleja muunnelmia.

Jos kertaustehtävä selityksineen on oikein hyvä, niin se voidaan liittää kurssin kertaustehtävävalikoimaan. Kurssin vastuuhenkilöillä on oikeus editoida kertaustehtäviä tai niiden selityksiä. Jos ette halua omaa tehtäväänne näin julkaistavaksi, niin kertokaa asiasta ryhmätyön palautuksen yhteydessä.

Harjoitustyön Xml-tiedostojen nimeäminen

Xml-tiedostot nimeämisessä tulisi noudattaa seuraavia periaatteita, jonka mukaan tiedostojen käyttö on helpompaa jatkokäsittelyssä. Tiedoston nimien tulee olla omaperäisiä ja pituudeltaan mielellään 15-30 merkkiä. Kunkin tiedoston lopussa on koodattuna ensin lukukausi (k03, s03 jne.) ja sitten kieli (fi, en tai sw). Esimerkiksi tiedostonimi suoritin_toteutuspiirteet_s03_fi.xml tarkoittaa syksyn 2003 kurssilla tuotettua suomenkielistä kertauskysymystä.

Xml skriptien käyttö

Jatkossa on oletettu esimerkin vuoksi, että ryhmätyö tehdään Tietokoneen toiminta (tito) kurssille, joten erilaisissa polkunimissä esiintyy komponentti "tito". Muiden kurssien yhteydessä tämä komponentti tulee tietenkin vaihtaa kyseiselle kurssille sopivaksi.

Kertauskysymykset kannattaa sijoittaa laitoksen tiedostopalvelimelle (fs.cs.helsinki.fi) esimerkiksi hakemistoonne public_html/kertaus siten, että kaikilla on niihin lukuoikeudet ("chmod a+r esim_fi.xml"). Kaikkiin polulla oleviin hakemistoihin (kotihakemisto, public_html ja kertaus) tulee kaikilla olla läpikulkuoikeus ("chmod a+x ."). Kertauskysymykset esitetään xml-tiedostoina, jotka suoritetaan palvelimella kerola.users.cs.helsinki.fi php-skriptin practice.php avulla.

Esimerkki: tiedostopalvelimen (fs) hakemistossa /home/fs/kerola/public_html/kertauskys (tämä hakemisto) oleva xml-tiedosto esim_fi.xml suoritetaan selainkomennolla http://kerola.users.cs.helsinki.fi/practice.php?file=/home/fs/kerola/public_html/kertauskys/esim_fi.xml. Huomatkaa, että sekä php-skriptin että xml-tiedostojen yhteydessä tulee käyttää täydellisiä polkunimiä. Suomenkielisten kertauskysymysten tiedostonimet tulee päättyä esimerkin "_fi.xml".

Kertauskysymyksissä (xml-tiedostoissa) voi olla myös tavallisia html-määreitä, mutta niissä täytyy aina olla mukana sekä alku- että loppumääreet (esim. <pre> ja </pre>, tai <p> ja </p>).

Kertauskysymyksissä ei voi käyttää monivalintaa (Multiselection). Kukin vastausvaihtoehto arvioidaan sellaisenaan.

Jos xml tai php kiinnostaa enemmän, niin lisätietoja löytyy esimerkiksi kursseiltamme XML-metakieli tai  Digitaalisen median tekniikat. Tämän ryhmätyön tekemiseen noita tietoja ei kuitenkaan tarvita. Kertauskysymysten määrittelyt löytyvät myös dtd-tiedostosta kertaus.dtd (vähän vielä vajavainen versio 0.6).

Skripti mkpract

Selainkomentoja ei tarvitse itse kirjoittaa suoraan html-tiedostoihin, vaan ne voidaan generoida automaattisesti. Komento ~kerola/bin/mkpract generoi nykyhakemistoon (esim. ~/public_html/kertauskys) tiedoston pract.html, mikä on saman tyyppinen kuin tällä skriptillä tähän hakemistoon luotu pract.html, jossa on valmiiksi linkitettynä kaikki hakemistossa olevat kertauskysymykset, aihealueena aakkosissa ensimmäisen kertauskysymyksen aihealue.

> cd ~/public_html/kertauskys
> ~kerola/bin/mkpract

Tätä skriptiä käytettäessä nykyhakemistoon (ja sen alihakemistoihin) täytyy olla myös lukuoikeus maailmalle (chmod a+r kertaus), koska skriptin mkpract täytyy pystyä lukemaan kyseisen hakemiston tiedostonimet. Skripti mkpract tunnistaa kertauskysymysten kielen ainoastaan tiedoston loppuliitteestä (_fi.xml tai _en.xml)

Hyvä kertaustehtävän piirteet

Hyvässä kertaustehtävässä on seuraavanlaisia piirteitä

  • Siinä vaaditaan aihepiirin keskeisen asian ymmärtämistä. Ymmärtämisen taso voi vaihdella: (1) tietää, (2) ymmärtää, (3) osaa soveltaa, (4) osaa analysoida eli löytämään olennaiset asiat, (5) osaa syntetisoida eli luomaan ajatuksia ja kokonaisuuksia ja (6) osaa arvioida ideoita, tietoa, menettelyjä ja ratkaisuja [Bloom]. Kandiopintojen tasolla riittänee kolme ensimmäistä tasoa ja sitten maisteriopintojen tasolla voidaan jo vaatia enemmän.
  • Tehtävänasettelu on helppo ymmärtää ensi lukemalla.
  • Kustakin vastausvaihtoehdosta on asiaa ymmärtävän helppo heti päätellä, onko se oikein vai väärin.
  • Väärien vastauksen selitykset opastavat sopivalla tasolla henkilöä, joka ei siis ymmärrä tätä keskeistä asiaa vielä kunnolla.
  • Oikeiden vastauksien selitykset antavat myös jotain sellaiselle opiskelijalle, joka jo osasi tämän asian.
  • Vastausvaihtoehdot ovat yleisesti ottaen järkeviä.
  • Mitä muuta? Kertokaa allekirjoittaneelle?

Huonossa kertaustehtävässä on seuraavanlaisia piirteitä

  • Siinä on suuria tai monimutkaisia lukuja, joiden käsittely ei nopea päässälasku riitä.
  • Ratkaisuun tarvitaan laskinta tai tietokonetta.
  • Siinä vaaditaan aihepiirin ulkopuolista tietämystä. (Kurssin esitietojen vaatiminen on kuitenkin OK.)
  • Siinä tehdään pilkkaa opiskelijan tietämättömyydestä. (Kertaustehtävien tavoite on edistää oppimista, joten asenteen tulee aina olla positiivinen ja oppimista kehittävä. Huumori ei silti haittaa.)
  • Kysymys käsittelee oikeastaan montaa eri kysymystä eli on tyyppiä "Mikä/mitkä seuraavista kysymyksistä/väitteistä on oikein?". (Toisaalta, jos väitteet liittyvät hyvin selkeästi samaan käsitteeseen, niin tämä voi olla OK.)
  • Tehtävässä annetaan jossakin kohtaa tietoa, mikä ei pidä paikkansa. (Normaali, pedagogisista syistä tehty asian yksinkertaistaminen ei sisälly tähän.)
  • Mitä muuta? Kertokaa allekirjoittaneelle?

Arvostelu

Kertaustehtävien arvostelussa otetaan huomioon ainakin seuraavat piirteet:

  • Kertaustehtävien kysymysten/vastausvaihtoehtojen omintakeisuus ja keskeisyys aihepiirien suhteen
  • Kertaustehtävien vastausselitysten oikeellisuus ja ymmärrettävyys
  • Kertaustehtävien toimivuus (täytyy toimia normaalilla selaimella klikkaamalla)
  • (Ryhmän yhteistoiminta)

Lopuksi

Käytännön ongelmien kanssa kannattaa ensin katsoa Usein Kysyttyjen Kysymysten listaa. Jos apua ei löydy, niin ottakaa yhteys luennoitsijaan.