Vuosikertomus 2013

Tietojenkäsittelytieteen laitos 2013

Laitoksen hyvä kehitys jatkui vuonna 2013, ja useat tunnusluvut saavuttivat uuden ennätyksen. Ennätystasolle päästiin esimerkiksi täydentävän rahoituksen (5,16 milj. euroa), ulkomaisen henkilökunnan (27 %), opintopisteiden (lähes 27 000) ja julkaisujen (248) määrissä. Toisaalta tutkijakoulutusuudistus ja laitoksen pitkäaikaisen huippuyksikön päättyminen ovat isoja muutoksia, joiden takia tarvitaan uusia toimia, jotta saavuttamamme taso pystytään säilyttämään.

Vuonna 2013 tietojenkäsittelytieteessä suoritettiin 56 kandidaatin, 71 maisterin ja 11 tohtorin tutkintoa. Kandidaatin tutkintojen vuonna 2012 alkanut väheneminen jatkui. Toisaalta maisterin tutkinnot kääntyivät nousuun ja tohtorintutkinnoissa päästiin ennätystasolle. Opiskeluinto on varsin suurta päätellen hyvällä tasolla olevasta opintopisteiden kertymästä. Uusia opiskelijoita valittiin nyt myös MOOC-suoritusten perusteella. Tämä väylä näyttää tuottavan motivoituneita opiskelijoita laitokselle. Yliopiston uusi Opettajien Akatemia aloitti toimintansa. Kolme laitoksen opettajaa kuuluu Akatemiaan.

Laitoksen henkilötyövuosien määrä oli 163 mikä tarkoittaa, että vuoden 2011 notkahduksesta on palattu normaalille tasolle. Kasvua on lähinnä tutkijatohtoreissa, joita on jo 22 htv. Kasvu kertoo laitoksen vahvistuneesta täydentävästä rahoituksesta. Sen osuus kokonaisrahoituksesta oli nyt noin 44 %. Tutkimushenkilökunnasta on edelleenkin liian suuri osuus tutkimusavustajia.

Strategisena avauksena laitos vahvisti ja laajensi tietoturvan tutkimusta ja opetusta. Alalle perustettiin professuuri, jota on hoitanut N Asokan. Lisäksi perustettiin Intel-korporaation kanssa yhteinen tutkimuslaboratorio laitoksen yhteyteen.

Laitoksen tutkimustoiminta jatkui vahvana: olimme mukana neljässä Suomen Akatemian valitsemassa valtakunnallisessa tutkimuksen huippuyksikössä ja koordinoimme kahta ICT-SHOKin tutkimusohjelmaa. Laitoksen 12 vuoden ajan johtama ’Algoritmisen data-analyysin huippuyksikkö’ päättyi vuonna 2013. Toisaalta laitos ja HIIT koordinoivat uutta Tekesin strategista yksikköä ’Tietotyön vallankumous’ ja yhtä uutta EU-hanketta. Tutkijakoulutusuudistus alkoi laitoksen osalta dramaattisesti: Suomen Akatemian rahoittamissa vanhoissa tutkijakouluissa menestyimme erinomaisesti ja saimme rahoituksen noin 15 tohtorinkoulutuspaikkaan. Yliopiston uusia paikkoja saimme ensimmäisessä haussa vain 2.

Laitoksen henkilöstössä tapahtui joitakin muutoksia. Laitoksella on parinkymmenen vuoden jälkeen taas apulaisprofessoreja, kun Mikko Koivisto ja Teemu Roos aloittivat uusissa tehtävissään. Työilmapiirikysely antoi viitteitä siitä, että työympäristönä laitos on edelleenkin hyvä, eräs ainelaitosten parhaita koko yliopistossa.

Kauteni päättyessä kiitän laitoksen henkilökuntaa hyvässä hengessä tehdystä erinomaisesta työstä ja toivotan uutena laitosjohtajana aloittavalle Jukka Paakille parhainta menestystä kiinnostavassa tehtävässä.

Esko Ukkonen

Professori, laitoksen johtaja 2013