Vuosikertomus 2013

Tutkimus 2013

Strategiakaudella 2013-16 laitoksen toiminta profiloituu kolme pääalueelle: koneoppiminen ja algoritmit, tietoverkot ja palvelut sekä ohjelmistojärjestelmät. Tutkimuksen painoalueisiin tällä kaudella kuuluvat

• algoritmiteoria ja uudet laskennalliset paradigmat,
  • 'big data',
  • laskennallinen luovuus,
  • neuroinformatiikka,
  • jokapaikan tietotekniikka ja interaktiiviset teknologiat,
  • tietoturva sekä
  • ohjelmistokehitys, ohjelmistokehittäjien valmennus sekä ohjelmistomittaukset.

Koneoppiminen ja algoritmit. Alueen tutkimukseen kuuluvat mm. modernin data-analyysin menetelmäkehitys ja sovellukset: koneoppiminen, tiedon louhinta, informaatioteoreettinen mallinnus sekä laskennallinen luovuus. Tutkimus on keskittynyt laitoksella toimivaan Algodan-huippututkimusyksikköön ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITiin.Tämän tutkimuksen vahvana sovellusalueena on biologisen tiedon data-analyysi. Lisäksi laitoksen tutkimusryhmiä on mukana kolmessa muussa huippututkimusyksikössä: Inversio-ongelmien huippuyksikössä, Syöpägenetiikan huippututkimusyksikössä ja Laskennallisen päättelyn COIN-huippuyksikössä.

Tietoverkot ja palvelut. Alueen tutkimus on verkostoituneiden järjestelmien ja niiden edellytysten tutkimusta. Tutkimuksen teemoja ovat yhteistoiminta (mm. palvelu- ja sovellusalustat, yhteistoiminnan hallinta, luottamus ja turvallisuus), liikkuvuus (teknologia- ja paikkariippumattomuus, langaton kommunikointi), informaatioverkot, palveluverkot, kontekstitietoisuus ja jokapaikan tietotekniikka. Alueella yhdistyy laitoksella perinteikäs langattoman ja liikkuvan tietojenkäsittelyn tutkimus uusiin, kasvaviin tutkimusteemoihin liittyen vuorovaikutteisiin järjestelmiin sekä jokapaikan tietotekniikkaan. Tutkimuksen painopiste on laajentunut myös protokollista sovelluskerroksen ongelmiin ja ratkaisuihin.

Ohjelmistojärjestelmät. Ohjelmistojärjestelmiin liittyvän tutkimuksen keskeisenä haasteena on se, kuinka laajoja ja monimutkaisia ohjelmistojärjestelmiä kyetään kehittämään vastaamaan niille asetettuja tarpeita ja odotuksia. Laitoksen ohjelmistotutkimuksen tutkimusala on empiirinen ohjelmistotuotanto, erityisesti sen tietyt osa-alueet, kuten vaatimustenhallinta ja käyttäjätarpeiden ymmärtäminen, ohjelmistoarkkitehtuurit, varioituvuuden mallitus ja hallinta, ohjelmistoihin liittyvä mittaaminen sekä ohjelmistokehityksen tehostaminen.

Laitoksella toimii lähes 30 tutkimusryhmää edellä mainitulla painopistealueilla.

Yksi laitoksen opetus- ja tutkimuslaboratorioista on Software Factory.

Kuva: Veikko Somerpuro