Kolmiulotteinen katseluputki

[Hearn & Baker 94: 432 - 437]

Mallinnetusta maailmasta kuvaa muodostettaessa täytyy kolmiulotteinen maailma muuntaa kaksiulotteiseksi kuvaksi. Muunnosta varten siirrytään maailmankoordinaatistosta (WCS) katselukoordinaatistoon (Viewing Coordinate System, VCS). Kuvaa muodostettaessa määritellään kuvataso, katselupisteen paikka ja katsomissuunta katselukoordinaateissa.

Muunnoksissa laskutoimitukset kannattaa suorittaa siirto-, kierto- ja skaalausmuunnoksista tutuissa homogeenisissa muunnosmatriiseissa.

  • Introduction to View Transformation
  • View Transformation
  • View Coordinate System.
  • An Example of View transformation

    (Lähde: P. Asokarathinam)


  • Vieving and camera transformation -ohjelma, joka selventää katseluputkea mallista näytölle (Java). Ehdottomasti tutustumisen arvoinen ohjelma, jonka avulla katselumuunnoksen ajatuksen hahmottaminen on yksinkertaista.



    JK 13.2.1997