me@tktl 01/07

Aiemmat numerot

Toimitus

Laitoksen uusi johtaja Hannu Toivonen haluaa pitää laatua yllä

Informaatiojärjestelmien professori Hannu Toivonen vietti perheensä kanssa viime vuoden Freiburgissa, Saksassa vapaana tutkijana ja sai ylellisen mahdollisuuden keskittyä vain ja ainoastaan tutkimuksen tekoon. Vuosi 2007 sekä ainakin kaksi seuraavaa vuotta tarjoavatkin aivan erilaisia haasteita: Hannu valittiin laitoksemme uudeksi johtajaksi kolmivuotiskaudeksi 2007-2009.

Hannun ollessa tutkijavaihdossa häntä lähestyttiin kysymyksellä: haluaisiko hän ottaa laitoksen ohjat käsiinsä seuraavaksi kolmeksi vuodeksi? Jukka Paakki oli päättänyt jättää laitosjohtajan tehtävät kuuden vuoden jälkeen, ja keskustelua käytiin kenestä tulisi hänelle seuraaja. -Minut saatiin pienellä taivuttelulla lähtemään hommaan, mutta en toki olisi siihen ryhtynyt, jollen pitäisi sitä mielenkiintoisena. Vaikkei hallinto olekaan suoranainen intohimoni, minua ovat aina motivoineet vaihtelevat tehtävät. Hannu kertoo, ettei ole kolmea vuotta pidempää ollut samassa paikassa yhtäjaksoisesti: uran varrelta löytyy yksi tai useampi työskentelyjakso Nokialta, Rolf Nevanlinna -instituutista sekä omalta laitokseltamme.

Laitoksemme positiivinen kierre

Mitkä ovat laitosjohtajan suurimmat haasteet tulevassa työssään? -Laitoksemme vahvuutena on jo pitkään ollut huippulaatu sekä tutkimuksessa että opetuksessa, ja tämä sisältää samalla suurimman haasteen tulevalle työlleni, Hannu pohtii. Laitos tuottaa todistettavasti huippulaatua niin tutkimuksen kuin opetuksenkin saralla – tämä ei kuitenkaan tule itsestään, vaan sen eteen on tehtävä jatkuvasti töitä. Laitoksen taloudellinen tilanne jo yksistään vaatii todellisen laadun ylläpitoa, kun perusrahoituksen määrä on vähentynyt jo aikaisempien vuosien aikana. -Rahoitusta ja osaavia ihmisiä saadaan sisään kun tehdään tulosta, täytyy pitää positiivista kierrettä yllä. Jos olemme hyviä, houkuttelemme sekä kotimaisia että ulkomaisia lahjakkaita opiskelijoita ja tutkijoita, minkä myötä maine vain kasvaa.

Omasta roolistaan Hannu toteaa, ettei johtaja ole se joka tekee laatua, vaan pikemminkin luo edellytyksiä ja auttaa laadun aikaan saamisessa. Aina ei ole helppoa yhdistää laatua ja tehokkuutta, varsinkaan yliopistomaailmassa, vaikka sitä jatkuvasti vaaditaankin. Yksi laitoksen pulmista on ollut valmistuneiden määrä suhteessa aloittaviin opiskelijoihin; sisään on ollut helppo päästä mutta ulos ei. -Aloituspaikkoja on jo vähennetty, mutta satsaamme pitkäjänteisesti opintojen ja niiden ohjauksen kehittämiseen niin, että mahdollisimman moni saa gradunsa valmiiksi ja valmistuu meiltä hyvin tuloksin, kertoo uusi johtaja. Eräs opintoihin liittyvä lähivuosien haaste on mahdolliseen gradutulvaan varautuminen vuoden kuluttua, kun siirtymäkausi uuteen tutkintomalliin
päättyy.

Talkootyötä urheiluseurassa

Yliopistohallinnosta Hannu on saanut kokemusta laitoksen johtoryhmässä sekä tiedekuntaneuvostossa toimimalla. -Olen saanut kuvaa siitä, miten päätöksenteko yliopistolla toimii, sekä tutustunut ihmisiin. Pilke silmäkulmassa hän toteaa, että tulevaa ajatellen pelottaa lähinnä se, missä vaiheessa joutuu ihan oikeasti ymmärtämään UPJ:tä…

Tulevan kevään Hannu arvioi menevän uusiin tehtäviin perehtyessä. Laitosjohtajan pestiä hän haluaa kuvailla laitoksemme filosofin urheiluseuravertausta käyttäen: -Tämä on ikään kuin talkoohommaa yhteisessä urheiluseurassamme. Näihin töihin tulee kaikkien vuorollaan osallistua, tulevaisuus näyttää kuinka pitkä talkoopesti on omalta osaltani.

Onnittelut uudelle laitosjohtajalle ja paljon tsemppiä tuleviin haasteisiin!

Lotta Lounasmeri