Tietojenkäsittelytieteen laitos avaa ovensa virtuaalisesti

exactum2.jpg

Perjantaista lähtien Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokseen voi käydä tutustumassa myös virtuaalisesti. Kumpulan kampuksella Exactum-rakennuksessa sijaitsevasta laitoksesta ja Kumpulan tiedekirjastosta on tehty pohjapiirustusten avulla mukaeltu näköisversio Second Life -virtuaalimaailmaan. Second Lifessa kenellä tahansa käyttäjällä on mahdollisuus tehdä visiitti tietojenkäsittelytieteen laitoksen tiloihin.

“Halusimme kokeilla olisiko Second Lifesta jotain lisäarvoa opetukseen, joten teimme laitoksen näköistilat EduFinlandin omistamalle saarelle. Tulevan lukuvuoden aikana virtuaalilaitoksella on tarjolla muun muassa tallennettuja ja suorana lähetyksenä näytettäviä luentoja, alumnitapaamisia ja opintoneuvontaa”, tietotekniikka-asiantuntija Sami Palhomaa kertoo.

Laitos on kuitenkin tarjonnut opetusta Second Lifessa jo päättyneen lukukauden aikana. Yliopistonlehtori Antti Leino veti kevään käyttöliittymäkurssin Second Lifen tiloissa. Kurssi toimi samanaikaisesti sekä virtuaalimaailmassa että tosimaailmassa: luennot pidettiin tavalliseen tapaan luentosalissa, mutta kalvot ja luennoitsijan puhe olivat nähtävissä ja kuultavissa myös Second Lifessa.

“Luentoja seurasi selvästi enemmän opiskelijoita kuin normaalisti, kun materiaali oli nähtävissä virtuaalisestikin, vaikka toisella puolen maapalloa. Second Life toimi paremmin kuin luennon esittäminen pelkkänä videolähetyksenä, sillä virtuaalisesti luentoa kuuntelevilla opiskelijoilla oli mahdollisuus vaihtaa kommentteja keskenään”, Leino sanoo.

Second Lifen avulla haluttiin lisäksi tehdä harjoitustöistä eli käyttöliittymäprototyypeistä kehittyneempiä kuin aikaisemmin.

“Harjoitustyössä tuli rakentaa alueelle jotain, josta olisi opiskelijoille hyötyä, kiinnittäen huomiota käytettävyyteen. Oppilaat saivatkin aikaan muun muassa Second Lifessa käytettävän herätyskellon, kellokortin ja arkistokaapin virtuaalitavaroiden säilyttämistä varten”, Leino kertoo.

Virtuaali-Exactumin virallisia avajaisia vietetään Second Lifessa perjantaina 26.6. kello 13. Paikalla on laitoksen henkilökuntaa, opintoneuvoja, alumnien edustaja ja fuksituutoreita, joiden kanssa voi käydä juttelemassa ja vaihtamassa ajatuksia. Second Lifea ja avajaishumua voi käydä kokemassa ja katsomassa luokassa B222, jonne Sami Palhomaa on viritellyt screenin ja virtuaalimaailman.

Laitoksen löytää Second Lifesta seuraavasta osoitteesta: http://slurl.com/secondlife/EduFinland%20III/44/105/25

exactum1.jpg

Luotu

25.06.2009 - 00:00

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi