Teemu Roos sai kansainvälisen Cor Baayen-palkinnon

ERCIM, the European Research Consortium for Informatics and Mathematics, on myöntänyt Helsingin yliopiston tutkijatohtori Teemu Roosille vuoden 2009 Cor Baayen-palkinnon. Palkinto myönnetään lahjakkaalle nuorelle tutkijalle tietojenkäsittelytieteen ja sovelletun matematiikan alalta.

Teemu Roos toimii tutkijatohtorina Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT:issä. Hän on erikoistunut informaatioteoriaan ja sen sovelluksiin tilastollisessa data-analyysissa.

Roos ansaitsi palkinnon monipuolisella työllään, jossa teoreettiselta pohjalta on luotu innovatiivisia teknisiä ratkaisuja äärimmäisen haastaviin käytännön ongelmiin. Hänen mobiililaitteiden paikannusta koskeva työnsä on tunnustettua. Hänellä on aiheesta useita patentteja ja julkaisuja, joihin on viitattu yhteensä lähes 500 muussa artikkelissa. Niiden pohjalta kehitettyjä paikannustekniikoita kaupallistava spin-off-yritys Ekahau on saanut useita palkintoja (Frost & Sullivan Technology Leadership Award, EU:n Information Society Technology Prize, Software Industry Summit Best Commercialized Innovation in Finland), ja menetelmiä sovelletaan päivittäin yli 150 sairaalassa sekä muilla hallinnon ja teollisuuden aloilla eri puolilla maailmaa.

Roosin viimeaikaisten tutkimusten aiheena on keskiaikaisten käsikirjoitusten kehityshistoria eli stemmatologia. Yhdessä Helsingin yliopiston historian laitoksen professori Tuomas Heikkilän kanssa Roos on ratkonut Pyhän Henrikin latinankielisen pyhimyslegendan syntyvaiheita soveltamalla tarkkoja matemaattisia ja laskennallisia työkaluja. Roos johtaa HIIT:issä vuoden 2009 alusta alkaen stemmatologian algoritmisia menetelmiä kehittävää projektia. Hän on myös mukana järjestämässä Suomen Kulttuurirahaston tuella monitieteistä työpajojen sarjaa, jonka puitteissa suomalaiset ja ulkomaiset tutkijat yhdessä pohtivat stemmatologian saloja.

Roos on vieraillut ahkerasti ulkomaisissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa (UC Berkeley, CWI Amsterdam) hakemassa tuntumaa alan kansainväliseen kärkeen. Helmikuussa 2010 on vuorossa matka Bostoniin, MIT:hin.

Teemu Roos on valmistunut filosofian tohtoriksi vuonna 2007 Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta. Hän sai vuonna 2006 tietojenkäsittelytieteen laitoksen nuoren tutkijan palkinnon. Hänen
väitöskirjansa oli viime vuonna ehdolla North-American Classification Society:n väitöskirjapalkinnon saajaksi.

ERCIM , the European Research Consortium for Informatics and Mathematics, edistää alan yhteistyötä eurooppalaisen tutkijayhteisön ja teollisuuden parissa. ERCIMin muodostavat alan johtavat 20 tutkimuslaitosta Euroopassa. Kerran vuodessa myönnettävä Cor Baayen-palkinto on suuruudelta 5000 euroa.

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT on Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun tietotekniikan alan yhteinen tutkimuslaitos.

Helsingin yliopisto
Viestintä / Kumpulan tiedekampus
26.10.2009

Lisätiedot:
Teemu Roos, puhelin 044 523 1238, teemu.roos at helsinki.fi

Minna Meriläinen, tiedottaja, (09) 191 51042

Minna Meriläinen
Tiedottaja / Informatör / Press Officer

Helsingin yliopisto / Helsingfors universitet
Kumpulan tiedekampus / Gumtäkts vetenskapscampus
puhelin / telefon +358 9 191 51042, +358 50 415 0316
faksi / fax +358-9-191 23010
PL 68 (Gustaf Hällströmin katu 2b) / PB 68 (Gustaf Hällströms gata 2b)
00014 Helsingin yliopisto / Helsingfors universitet

Luotu

26.10.2009 - 10:52

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi