Tietojenkäsittelytieteen laitos ja F-Secure käynnistävät tietoturva-alan MOOC-kurssin

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos ja F-Secure käynnistävät yhteistyössä tietoturvaan liittyvän ilmaisen ja kaikille avoimen MOOC-kurssinverkossa. Cyber Security Base with F-Secure –kurssin:http://mooc.fi/courses/2016/cybersecurity/tavoitteena on tukea työllistymistä tietoturva-alalle.

Verkkokurssi alkaa tiistaina 25.10.2016 ja kuuluu tietojenkäsittelytieteen valinnaisiin opintoihin. Sille voivat osallistua myös muut kuin yliopiston perustutkinto-opiskelijat.

Yhteistyön muoto on uusi

– Tietoturvaan keskittyvä MOOC on merkittävä uusi koulutuksellinen avaus, jossa F-Secure ja Helsingin yliopisto yhdistävät voimia. Kurssi lähtee menetelmistä ja tarjoaa teollisuusyhteistyön kautta vahvan pohjan työelämää varten, sanoo tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja Sasu Tarkoma.

– Meille on tärkeää, että kurssit ja tutkinnot antavat vahvan perustan ja niiden kautta saatu osaaminen on ajankohtaista nyt ja myös tulevaisuudessa, hän sanoo.

Englanninkielinen kurssi on kaikille avoin. Sen laajuus on alustavasti 2-10 opintopistettä niin, että laajuuden voi itse valita. Kurssin toteutuksessa on mukana myös Avoin yliopisto.

Cyber Security Base with F-Secure -kurssin käynnistämistilaisuus järjestetään Helsingin yliopiston juhlasalissa tiistaina 25.10.2016. Siitä alkaen kurssille voi kirjautua sisään.

Tietoturvan MOOC edellyttää perustietoja koodauksesta

Termi MOOC tulee sanoista "Massive Open Online Course" ja tarkoittaa kaikille avointa ilmais­ta verkko­kurssia. Sille tyypillistä on suuri osanottajamäärä, vapaa osallistuminen ja opiskelun ja harjoi­tusten suorit­taminen verkossa. Kurssimaista MOOC:eissa on se, että ne noudattavat aikataulua, jolloin kurssin suorittajat voivat keskustella ja opiskella yhdessä.

Tietoturvan MOOC-kurssimateriaalin seuraaminen edellyttää perustietoja koodauksesta, verkoista ja internet-turvallisuudesta.

Yliopistoon tietojenkäsittelyn MOOC:in kautta: http://mooc.fi/

Yliopiston muita MOOC-kursseja: https://mooc.helsinki.fi/

Teksti:
Minna Meriläinen-Tenhu
13.9.2016

Luotu

22.09.2016 - 10:51

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi