Ilmoittautuminen tutkimuksen arviointiin

Tutkimuksen ja tohtorikoulutuksen arviointiin ilmoittautuminen alkoi (https://alma.helsinki.fi/doclink/193972)

Tutkimuksen ja tohtorikoulutuksen arviointiin ehtii ilmoittautua marraskuun ajan. Arviointiin osallistutaan tutkijayhteisöinä, jotka muodostuvat yliopiston vastuullisista tutkijoista, tohtorikoulutettavista sekä neliportaisen tutkijanuramallin muilla portailla olevista tutkijoista.

- Nyt kartoitetaan tutkimuksen muotoutumista yliopistossa tutkimusyhteisöjen omaehtoisista lähtökohdista, selvittää tutkimuksesta ja tutkijankoulutuksesta vastaava vararehtori Johanna Björkroth.

Aiemmissa arvioinneissa osallistujina olleet ainelaitokset ja tiedekunnat ovat yliopistouudistuksen myötä muuttuneet, eivätkä tulokset entisissä rakenteissa ole enää vertailukelpoisia. Myös tämänkertainen arviointi on Björkrothin mukaan tiedekunnille ja laitoksille arvokas tarjotessaan tutkijayhteisöjen näkökulman tutkimukseen.

Viisi osallistumiskategoriaa

Arvioinnissa on viisi kategoriaa, joissa kaikissa arvioidaan sekä korkeatasoista tutkimusta ja tohtorikoulutusta että niitä toimintoja, joilla tulokset on saavutettu. Tutkimusta arvioidaan eri kategorioissa mm. yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tai innovatiivisen avauksen näkökulmasta. Kaikki arviointikategoriat ovat avoimia kaikille.

- Osallistumiskategorioilla haluttiin kannustaa hyvin erilaisia yhteisöjä osallistumaan. Ei ole tarkoitus arvioida vain huippuyksiköitä. Yliopiston strategia ”huipulle ja yhteiskuntaan” toteutuu monin eri tavoin, Björkroth korostaa.

- Esimerkiksi nuorten ryhmänjohtajien toimintayhteisöjä ei tunneta riittävän hyvin. Uusia avauksia tai tutkimuksen yhteiskunnallista painotusta taas ei ole aikaisemmin selvitetty arvioinnin yhteydessä, Björkroth toteaa.

- Yliopisto haluaa arvioinnilla löytää uusia näkökulmia eri lähtökohdista tehdyn tutkimuksen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi, selvittää arvioinnin projektipäällikkö Seppo Saari.

Palkkioksi palautetta, näkyvyyttä ja "suolarahaa"

Arviointi on pyritty tekemään osallistujille mahdollisimman helpoksi. Osallistumisen porkkanana on muun muassa tieteenalakohtaisten kansainvälisten asiantuntijapaneelien antama vertaispalaute. Jokaisesta arviointiin ilmoittautuneesta yhteisöstä työstetään tietoa, jolla pystytään edistämään niiden näkyvyyttä.

- Osallistukaa, tehkää itsenne näkyviksi ja käyttäkää se näkyvyys siihen, mitä tutkimustoiminta oikeasti on edellisen kuuden vuoden aikana ollut, Björkroth kannustaa. - Saatava palaute on arvokasta, kun arvioitavat yhteisöt ovat aitoja toiminnallisia yhteisöjä.

Rahapalkintoakin on arvioinnin pohjalta mahdollista saada, tosin Björkrothin mukaan se on väärä lähtökohta osallistumiselle. Palkintorahan määrä päätetään seuraavalla budjetointikaudella. Lopullisen päätöksen jaettavan rahan määrästä ja sen jaosta arvioinnin tulosten perusteella tekee rehtori.

Arvioinnin Alma-ikkuna: https://alma.helsinki.fi/doclink/193952 Arvioinnin wiki-sivut (englanniksi): http://wiki.helsinki.fi/display/evaluation2011/Home;jsessionid=C31502772C1949EBE4E24E799DCEC5F9

16.11.2010 - 13:18 Thomas J Vikberg
16.11.2010 - 13:16 Thomas J Vikberg