Kv-hakijoiden määrä ja taso vahvassa kasvussa

Laitoksen suosio kansainvälisten opiskelijoiden keskuudessa on kasvanut huomattavasti. Kahdella maisterilinjallahan (Algorithms and Machine Learning eli Alko ja Networking and Services eli  Hajatili) opetus on annettu englanniksi syksystä 2010 lähtien. Jo pidempään englanninkielistä maisteriopetusta on annettu MBI- ja CBU-ohjelmissa.

Laitoksen englanninkielisille maisterilinjoille (Alko ja Hajatili) haki tämän vuoden ulkomaalaishaussa kaikkiaan 613 opiskelijaa, joista 266 täytti yliopiston muodolliset kriteerit. Laitoksen laatuvaatimukset täytti n. 60 opiskelijaa, joita esitettiin valittavaksi. Näistä noin 20 ottanee paikan vastaan. Edellisvuoden haussa vastaavat luvut olivat 515 hakemusta, 196 hakukelpoista, 49 hyväksyttyä, joista opinnot aloitti 18 opiskelijaa. Hakijoiden määrän kasvun lisäksi hakijoiden laatu kasvoi huomattavasti, ja valintarima asettuikin edellisvuotta korkemmalle.

Hakijoista suurin osa pyrkii ensisijaisesti Hajatiliin, mutta valittujen osalta linjajako on käytännössä tasan. Näin oli opiskelijoiden linjavaihdosten jälkeen myös viime vuonna. Laitosneuvosto käsittelee kv-opiskelijoiden määrää tänään ja päättenee asettaa ohjeellisen maksimin 15 uuteen opiskelijaan per linja, joten kasvun varaa jäänee vielä hiukan.

Bioinformatiikan maisteriohjelma MBI:ssä hakijamäärä kasvoi myös jonkin verran: kelvollisia hakemuksia tuli 73, joista 16 esitetään hyväksyttäväksi. Edellisvuonna kelvollisia oli 67 ja 15 valittiin.

Cross-Border University (CBU) -maisteriohjelmassa kelvollisten laitokselle hakeneiden opiskelijoiden määrä kasvoi reilusti 187:ään viime vuoden 130:stä. Tänä vuonna laitokselle hyväksyttäneen kuitenkin vain kuusi opiskelijaa, kun viime vuonna hyväksyttiin yhdeksän.

Kuva: Marko Ikonen

06.04.2011 - 07:23 Hannu Toivonen