MY Camp -leiri käynnissä

Millennium Youth Camp -tiedeleiri eli MYCamp 2011 käynnistyi juhlallisilla avajaisilla Kumpulassa maanantaina 13.6. Avaussanat lausuivat vararehtori Jukka Kola ja Tekniikan Akatemia -säätiön (TAF) toimitusjohtaja Ainomaija Haarla -- onhan TAF:n jakama Millennium-palkinto koko leirin taustalla ("future Millennium Prize winners"). Maanantai jatkui leirin kuusihenkisen ICT-ryhmän osalta Exactumissa TKTL:n hyvässä huomassa, kun muut neljä aiheryhmää olivat jakautuneet muille kampuksen laitoksille. ICT-ryhmä pääsi tutustumaan laitoksemme GreenICT-tutkimukseen Mikko Pervilän johdolla aina Ukko-klusteria myöten. Myöhemmin iltapäivällä ICT-ryhmälle oli järjestetty vielä yksityinen vierailuluento tietokonepelien käytöstä oppimisessa, jonka piti matemaatikko Keith Devlin Stanfordin yliopistolta.

Tiistaina ICT-ryhmä jatkoi leiriään yritysvierailupäivällä, jonka kohteena oli Nokia. Ryhmä kohtasi tutkijoita ja kehittäjiä Keilaniemien pääkonttorilla sekä pääsi tutustumaan Nokian viimeisimpiin uutuuksiin. Nokia-päivä huipentui Nokian toimitusjohtajan Stephen Elopin tapaamiseen.  Tiistaina Nokia-vierailun jälkeen leiriläiset palasivat Kiljavan leirikeskukseen yhdessa Stephen Furberin kanssa. Furber on yksi kolmesta viimeisimmästä Millennium-palkinnon voittajasta (ARM-prosessori). Hän viettää tiistai-illan ja keskiviikkoaamupäivän leiriläisten kanssa Kiljavalla, jolloin innokkaat leiriläiset eli innokkaat tulevat tieteentekijät pääsevät rauhassa keskustelemaan huipputieteilijän kanssa.

MY Camp leirin päätöspäivänä ohjelmassa on vierailu Aalto-yliopistossa. Leiri huipentuu TAF:n isännöimään gaalaan Design Factoryssä, jossa leiriläisten projektiryhmät esittelevät kevään aikana ryhmissä työstämiään tiedeprojekteja. Monet viime vuoden MY Camp -leiriläiset saivat paljon huomiota kotimaissaan, ja nyt gaalaan onkin ilmoittautunut mukaan ulkomisia lähetystöjä ja tiedotusvälineitä.

Lisää tietoja MY Camp -leiristä saa seuraamalla tällä ja ensi viikolla LUMA-keskuksemme MyScience-verkkolehteä.

21.06.2011 - 09:57 Hannu Toivonen
15.06.2011 - 07:56 Jaakko E Kurhila