Tietojenkäsittelytieteen laitoksen "vuoden tutkija" -palkinnot 2011

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos palkitsee vuosittain tutkijoitaan laadukkaasta tieteellisestä tutkimustoiminnasta.  Rahapalkinto ja kunniakirja myönnetään kahdelle tutkijalle, joista toinen kuuluu laitoksen varttuneempaan tutkijakaartiin ja toinen nuorempaan.  "Nuorempi tutkija" on hyvin opinnoissaan ja väitöskirjatyössään edennyt jatko-opiskelija. "Varttuneemman" tutkijan oletetaan jo ehtineen tohtorinväitöksen jälkeen saavuttaa itsenäisen aseman kansainvälisessä tiedeyhteisössä; palkinnolla pyritään ensisijaisesti kannustamaan uransa alkuvaiheessa olevia tutkijoita, mutta erityisten ansioiden perusteella palkinto voidaan myöntää myös urallaan pidemmälle ehtineelle.

Palkinnoista päättää laitosneuvosto laitoksen varajohtaja Jyrki Kivisen ja professori Veli Mäkisen valmisteleman esityksen perusteella. Vuoden 2011 palkinnot jaetaan perinteisin menoin laitoksen henkilökunnan joulukahvitilaisuudessa. Laitoksen vuoden tutkija -palkintojen saajiksi vuonna 2011 pyydetään tekemään perusteltuja esityksiä.  Varttuneemman tutkijan palkinnon saajia voi esittää kuka tahansa laitoksen henkilökuntaan kuuluva tai  laitoksella aktiivisesti opiskeleva.  Nuoremman tutkijan palkinnon saajia voivat esittää jatko-opintojen ohjaajat.  Myös useampi henkilö voi tehdä  esityksen yhdessä.  Pituudeltaan enintään sivun mittaiset esitykset tulee lähettää kirjallisesti tai sähköpostilla Jyrki Kiviselle (Jyrki.Kivinen@cs.helsinki.fi) viimeistään 17.11.2011.

Kriteereinä varttuneemman tutkijan palkinnon saamiseksi käytetään
aikaansaannoksia seuraavilla alueilla:

• tieteellisten julkaisujen määrä, laatu ja julkaisufoorumi
  • tieteellinen asiantuntijatoiminta lehtien toimituskunnissa sekä konferenssien ohjelmatoimikunnissa ja kutsuttuna esitelmöijänä
  • tutkimustulosten popularisointi
  • muu aktiivinen toiminta esim. konferenssien järjestelytehtävissä, tutkimushankkeiden johtotehtävissä, työryhmien asiantuntijatehtävissä ja jatko-opintojen ohjauksessa.

Nuoremmilla tutkijoilla kriteereinä käytetään seuraavia:

• (itsenäisten) tieteellisten julkaisujen määrä, laatu ja julkaisufoorumi
  • jatko-opintojen taso ja edistyminen
  • tulevaisuuspotentiaali.

Palkinnot on jaettu vuosittain vuodesta 2003 alkaen.  Viimeisimmät palkitut ovat

• 2008: Mikko Koivisto (varttuneempi), Jukka Suomela (nuorempi)
  • 2009: Teemu Roos (varttuneempi), Niko Välimäki (nuorempi)
  • 2010: Valentin Polishchuk (varttuneempi), Mikko Pervilä (nuorempi).
04.11.2011 - 22:34 Jyrki Kivinen
04.11.2011 - 22:29 Jyrki Kivinen