Muiden yliopistojen avointen verkkokurssien suorittamisesta ja niiden hyväksilukemisesta

Eri yliopistojen tarjoamien massiivisten avointen verkkokurssien (MOOC) on lisääntynyt voimakkaasti. Niitä saa ja kannattaa hyödyntää omassa opiskelussaan.

On myös mahdollista neuvotella laadukkaan* MOOC-kurssin suorituksen hyväksilukemisesta laitoksella silloin, jos laitoksella työsuhteessa toimiva ja asiaa tunteva vastuuopettaja** varmentaa tehdyn työn (oppimisen) ja toimittaa tiedon suorituksesta opintohallinnolle. Käytännössä opiskelijan kannattaa etsiä varmentava vastuuopettaja aina jo ennen MOOC-kurssin alkua. On syytä huomata, että kenenkään opettajan velvollisuuksiin ei kuulu opiskelijoiden ylimääräisten MOOC-suoritusten varmentaminen, eikä opiskelija voi sitä vaatia.

Opiskelijan on varauduttava tuottamaan kirjallinen dokumentti (essee tai raportti), osallistumaan haastetteluun tai suulliseen kuulusteluun tai johonkin niiden kombinaatioon, ennen kuin hyväksiluettu suoritus kirjataan opintorekisteriin. Opettaja päättää hyväksiluettavan suorituksen laajuudesta, tasosta ja arvosanasta sekä lisätietomerkinnöistä.

Tasona voi olla valinnainen aineopintojakso tai valinnainen syventävä linjakohtainen opintojakso. Arvosana voi olla "Hyväksytty" tai "1,2,3,4,5".

* Laadukkaaksi luokitellaan tällä hetkellä ainakin Stanfordin yliopiston MOOC-kurssit.

**  Vastuuopettaja tarkoittaa tässä: professori, dosentti, yliopistonlehtori tai lehtori.

18.01.2012 - 17:58 Jaakko E Kurhila
13.01.2012 - 18:56 Jaakko E Kurhila