Syksyllä 2012 aloittavat kv-maisteriopiskelijat

New Master's Students 2011

Kuva: Aloittajat syksyllä 2011 (5.9.2011)

Kansainvälisen tutkinnon suorittaneiden opiskelijoiden haussa hyväksyttiin 48 opiskelijaa tietojenkäsittelytieteeseen (Algorithms and Machine Learning ja Networking and Services), 15 opiskelijaa bioinformatiikkaan ja 7 opiskelijaa CBU ICT –maisteriohjelmaan. CBU ICT:n osalta syksyllä 2012 aloittavat viimeiset uudet opiskelijat, koska yliopisto irtautuu CBU yhteistyöstä ja ohjelma lakkautetaan vuoden 2013 alusta.

Hakijamäärissä oli edelliseen vuoteen verrattuna jonkin verran pudotusta. Tietojenkäsittelytieteeseen tuli kaikkiaan 199 kelvollista hakemusta. CBU ICT-ohjelmaan tuli 114 kelvollista hakemusta. Numeroina nämä poikkeavat noin 30% edellisvuodesta, mutta osan muutoksesta selittää tiukempi suhtautuminen kielitaitovaatimukseen. Nyt heikomman kielitaidon hakemukset karsittiin jo keskitetysti hakijapalveluissa, aiemmin karsinta on tapahtunut vasta laitoksella.

Tietojenkäsittelytieteeseen hyväksytyistä opiskelijoista 1/3 on aloittamassa Algoritmien ja koneoppimisen linjalla ja 2/3 Hajautettujen järjestelmien ja tietoliikenteen linjalla. Tässä palataan vuoden 2010 tilanteeseen. Vuonna 2011 hyväksytyt jakautuivat tasan linjojen välillä.

Kansainvälisiä opiskelijoita on vielä tulossa lisää erillisvalinnasta. Erillisvalinnan kautta hakevat ne, joilla on suomalainen korkeakoulututkinto muusta yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta.

Teksti ja kuva: Tiina Niklander

18.04.2012 - 12:38 Tiina Niklander