Linus Torvaldsille Millennium-palkinto

Tekniikan Akatemia on tänään julkistanut vuoden 2012 kansainvälisen Millennium -teknologiapalkinnon saajat. He ovat Linus Torvalds ja professori Shinya Yamanaka, jotka molemmat palkitaan huomattavista teknologisista innovaatioista alallaan. Palkittavia juhlitaan Helsingissä kesäkuun 13. päivä, jolloin julkistetaan myös tämän vuoden pääpalkinnon voittaja. Palkintosumma on yli miljoona euroa.

Torvalds palkitaan uuden avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmän ytimen kehittämisestä, joka johti laajalti käytetyn Linux-käyttöjärjestelmän. Linuxin vapaa saatavuus verkossa käynnisti nopean ketjureaktion käyttäjien kehittäessä sitä yhä paremmaksi. Kehitystyö on tähän mennessä vastannut tuhansia tai kymmeniätuhansia miestyövuosia. Nyt miljoonat tietokoneet, älypuhelimet, digitaaliset videotallentimet, ja muut elektroniset laitteet käyttävät Linuxia. Linus Torvaldsin saavutukset ovat vaikuttaneet paljon avoimien ohjelmistojen kehitykseen, verkostoitumiseen yleensä sekä Internetin avoimuuteen ja saatavuuteen miljoonille, ellei miljardeille ihmisille.

Torvalds aloitti Linux-kehistystyön opiskellessaan ja ja työskennellessään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella vuosina 1988-1996, ja on vuodesta 2000 ollut Helsingin yliopiston kunniatohtori ja hänet nimitettiin vuonna 2011 matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan kunnia-alumniksi.

Kuva: Beraldo Leal

19.04.2012 - 15:20 Webmaster