Sini Ruohomaa väittelee 4.5.2012 aiheesta Maineen vaikutus luottamuspäätöksiin liiketoimintaverkostoissa

 

FM Sini Ruohomaa väittelee perjantaina 4.5.2012 kello 12 (Helsingin yliopiston päärakennus, Unioninkatu 34, Auditorio XIV (vanha puoli), 3. kerros) aiheesta "The effect of reputation on trust decisions in inter-enterprise collaborations". Tutkimus kuuluu tietojenkäsittelytieteen alaan ja erityisesti tietojenkäsittelytieteen hyödyntämiseen liiketoimintaverkostoissa.

 

Maineen vaikutus luottamuspäätöksiin liiketoimintaverkostoissa

Viime vuosina tietojenkäsittelyteknisten ratkaisujen soveltaminen liiketoiminnan tukemiseen on kohdannut useita muutoksia, kuten liiketoiminnallisen kilpailun siirtymisen yksittäisten yritysten välisestä verkostojen väliseksi, palveluperustaisten ratkaisujen lisääntymisen ja globaalistumisen. Muutoksen myötä yritysten järjestelmiin on kohdistunut enenevässä määrin vaatimuksia kyetä osallistumaan useisiin verkostoihin samanaikaisesti sekä poimimaan avoimilta palvelumarkkinoilta verkostoihin uusia mutta luotettavia palveluita. Toiminnasta muodostuu uudenlainen avoin palveluekosysteemi. Yksi olennaisista peruspalveluista, joita tällaisessa palveluekosysteemissä tarvitaan, on automatisoitu tuki luottamuksen hallintaan.

Väitöstyön keskeisiin tuloksiin kuuluu menetelmä, jolla liiketoimintaverkostossa syntynyttä kokemustietoa jaetaan palveluekosysteemin osapuolille mainetietona, johon perustuen kukin osapuoli voi tehdä omat luottamuspäätöksensä, ja jonka ansiosta väärinkäytöksiä, kuten sopimusrikkoja, voidaan rajoittaa. Luottamus ei poista uhkia, vaan sallii järkevän riskinoton ajantasaisen tiedon varassa. Luottamuspäätös arvioikin yhteistyökumppanista itse havaittujen ja erilaisissa maineverkostoissa jaettujen kokemusten perusteella, onko yhteistyöhön ryhtyminen tai sen jatkaminen arvioidun riskin arvoista. Päätöksen tekee kukin yhteistyöprojektin osallistuja tahollaan itsenäisesti, yksityistä ja jaettua tietoa hyödyntäen.

Väitöskirjassa esitetty luottamuksenhallintajärjestelmä kytkeytyy CINCO-tutkimusryhmässä aiemmin kehitettyihin tukipalveluihin, joihin kuuluu yhteistyökumppanien löytäminen, näiden tarjoamien palvelujen yhteentoimivuuden varmistaminen, sopimusneuvottelu sekä sopimusrikkojen havaitseminen ja niistä toipuminen.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-7912-2.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään:  050-5810722 tai sini.ruohomaa@cs.helsinki.fi

08.06.2012 - 14:49 Pirjo Moen
26.04.2012 - 10:08 Pirjo Moen