Muun kuin opetus- ja tutkimushenkilöstön rekrytointi tauolle

Helsingin yliopistossa on asetettu rekrytointikielto, joka koskee muun kuin opetus- ja tutkimushenkilöstön palkkaamista. Asia koskee siten yliopiston koko hallinto-, kirjasto-, laboratorio-, kiinteistö- ja IT-henkilöstöä.

Rekrytointikiellon taustalla on yliopiston sopeutuminen tiukentuneeseen taloudelliseen tilanteeseen. Yliopiston taloudellinen liikkumatila on kapea ja vuosi 2013 näyttää yliopistoindeksin jäädyttämisen vuoksi vaikealta. Jotta määrärahat riittävät ensi vuoden toimintaan, on välttämätöntä löytää keinoja suurten henkilökustannusten vähentämiseksi.

”Yliopisto pyrkii kaikin keinoin välttämään henkilöstön lomauttamista tai taloudellisilla syillä tapahtuvaa henkilöstön irtisanomista”, rehtori Thomas Wilhelmsson painottaa.

”Rekrytointikiellon tavoitteena on, että tarvittavat henkilöstövähennykset voidaan toteuttaa luonnollisen poistuman kautta. Näin ollen esimerkiksi eläkkeelle jäävien tilalle ei automaattisesti palkata uusia työntekijöitä.”

Avaintehtäviin rekrytointi jatkuu

Rekrytointikielto koskee kaikkia rekrytointeja, myös väliaikaisia äitiysloma- ja muita sijaisuuksia sekä määräaikaisten työsuhteiden jatkamista.

”Jos on kysymys avaintehtävästä, jonka täyttämättä jättäminen aiheuttaa kohtuutonta haittaa toiminnalle, voidaan rekrytointiin kuitenkin myöntää poikkeuslupa. Niistä päättää hallintojohtaja”, henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen kertoo.

Jos kysymys on lyhyestä määräaikaisesta harjoittelusta, ei lupaa edellytetä. Yksiköissä, joissa osa työstä on perinteisesti tehty määräaikaisen tuntityön pohjalta, voidaan tätä käytäntöä jatkaa edelleen.

Yliopistotasoinen rekrytointikielto ei koske opetus- ja tutkimushenkilöstöä, mutta tämän henkilöstön rekrytointitarve on harkittava kussakin yksikössä. Mahdolliset tiedekuntien sisäiset rekrytointikiellot toteutetaan dekaanin päätöksellä.

Lisää yhteistyötä yksiköiden välille

Väen vähentyessä tehtävien hoito on harkittava tapauskohtaisesti uudelleen. Esimiehen ja koko työyhteisön yhteiseksi haasteeksi jää miettiä, miten tehtävät järjestetään ja mistä töistä on ehkä mahdollista luopua.

Kira Ukkonen pahoittelee tilannetta mutta toivoo, että kaikesta huolimatta yliopistossa voidaan suhtautua uusiin järjestelyihin mahdollisimman avoimesti.

”Tavoitteena on edistää yhteistyötä tehtävien hoidossa eri yksiköiden välillä. Vapautunutta tehtävää hoitamaan voi myös siirtyä toinen työntekijä muualta yliopiston sisältä, joten tässä voi avautua henkilöstölle uusia mahdollisuuksia työkiertoon. Henkilöstö- ja lakiasioihin perustetaan tätä varten erillinen palvelu, josta tiedotetaan myöhemmin lisää.”

Rekrytointikielto on voimassa toistaiseksi ja sen vaikutuksia seurataan tiiviisti.

Lisätietoja:

Henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen
kira.ukkonen@helsinki.fi
Puh. 191 22540

16.7. alkaen: Hallintojohtaja Esa Hämäläinen
esa.hamalainen@helsinki.fi
Puh. 191 22212

Liitetiedostot

Rehtorin päätös rekrytointikiellosta paatos: https://alma.helsinki.fi/download/2000000199591/paatos_120_15062012_rekrytointikiellon_kayttoon_ottaminen.pdf

20.06.2012 - 11:15 Pauliina M J Pajunen