Selvitys hallinnon organisoitumisen vaihtoehdoista

Loppuraportti 31.8.2015 Sirpaleisuudesta kokonaisuuksiin / Antti Savolainen

Yliopiston hallintohenkilöstön tehtävänä on luoda ja ylläpitää toimintaedellytyksiä perustehtäville tutkimukselle, opetukselle ja opiskelulle ja yhteiskunnalliselle vuorovaikutukselle. Muuttuva toimintaympäristö vaikuttaa yliopiston toimintaan ja tuottaa hallinnolle jatkuvasti uusia haasteita ja muutostarpeita. Yliopiston varautuessa niukkeneviin resursseihin on hallinto yksi sellainen osa yliopiston toimintoja, josta pitää löytää tehostumista, ammattimaista tukitoimintaa kuitenkaan vaarantamatta.

Sirpaleisuudesta kokonaisuuksiin raportissa selvitysmies, hallintopalvelujohtaja Antti Savolainen tarkastelee hallinnon kehittämistä hallinnon organisoinnin, eli hallintohenkilöstön esimies- ja ohjausrakenteiden näkökulmasta. Näiden muuttaminen ei tarkoita samaa kuin toimintayksiköiden rakenteellinen kehittäminen. Toimintayksiköitä voi olla esimerkiksi kampuksella useita, vaikka hallinto olisi yksi kokonaisuus. Hallinnolla tarkoitetaan raportissa päätöksenteon tukitehtäviä, ei päätöksentekoa. Esimerkiksi tiedekunnassa voidaan luopua itsenäisistä laitoshallinnoista, vaikka laitokset säilyisivät edelleen päätöksentekotasona.

Raportissa kuvataan erilaisia vaihtoehtoja nykytilanteelle, arvioidaan niitä ja punnitaan vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia. Raportti sisältää ehdotuksen yliopistolle tarkoituksenmukaisimmasta ratkaisusta. Raportissa esitellään laajasti kampuksilta henkilöstöltä kerättyjä ajatuksia ja kommentteja. Raportti sisältää myös koonnin Suomen muiden yliopistojen ja muutaman ulkomaisen yliopiston hallintoratkaisuista.

Hallintopalvelujohtaja Antti Savolainen on jättänyt selvitysraporttinsa rehtorille 31.8. Raporttia on käsitelty yliopiston johtoryhmässä ja dekaanien kanssa. Asian käsittely jatkuu sen jälkeen, kun yliopiston hallitus on päättänyt hallitusohjelman aiheuttamien toimenpiteiden suuntaviivat.
15.09.2015 - 15:51 Marina Kurtén
15.09.2015 - 09:52 Pauliina M J Pajunen