Tiukat tavoitteet vuodelle 2016

Vuosi 2016 tulee olemaan yliopistolle valmistautumista muun muassa tulevaan strategiaan, koulutusuudistuksiin sekä rakenteelliseen kehittämiseen monella tasolla, mutta myös Muutosohjelman mukaisesti talouden tasapainottamista ja mahdollisia henkilöstövähennyksiä. Suuntaviivat vuodelle 2016 piirrettiin joulukuussa, kun yliopiston hallitus hyväksyi Helsingin yliopiston tavoiteohjelman.

Yksi suurimmista päätöksistä on yliopiston tuleva toimintarakenne. Uusi rakenne ratkaistaan vuoden 2016 aikana ja otetaan käyttöön vuoden 2018 alusta.

Samassa yhteydessä päätetään Helsinki Life Science Centerin (HiLife) asemasta osana yliopiston toiminnan profilointia. HiLifen tavoitteena on tukea koko elämäntieteet-alan huippututkimusta sekä edistää yliopiston kansainvälistä houkuttelevuutta ja yhteistyötä. HiLife sovitetaan osaksi yliopiston tutkimus- ja opetustoimintaa erityisesti Meilahden ja Viikin kampusten vahvuuksia yhdistävänä toimijana.

Yliopiston profiloitumiseen liittyvät myös kesäkuussa 2015 nimetyt strategiset tutkimusalat: elämäntieteet, ihmismieli muuttuvassa maailmassa sekä aineen rakenne ja materiaalit. Vuoden 2016 aikana tarkennetaan näiden tutkimusalojen temaattisia sisältöjä.

Hallintohenkilöstö järjestetään vuoden 2016 aikana uudeksi koko yliopiston kattavaksi palveluorganisaatioksi. Tarkoitus on vähentää hallinnon kustannuksia niin, että yliopiston yksiköissä voidaan edelleen tarjota riittävät tukitoimet ja palvelut sekä tutkimukselle että opetukselle. Tukipalvelutehtävien osalta arvioidaan myös mahdollisuudet toteuttaa niitä yliopistojen yhteistyönä.

Iso pyörä -koulutusuudistuksen valmistelu jatkuu vuonna 2016. Tavoitteena on muodostaa hakijoita kiinnostavia laadukkaita koulutusohjelmia, selkeyttää tutkintorakennetta sekä lisätä liikkuvuutta eri alojen ja korkeakoulujen välillä.  Vuoden 2016 aikana valmistellaan koulutusohjelmien opetussuunnitelmat ja opiskelijoiden valintakriteerit.

Tutustu tarkemmin Helsingin yliopiston tavoiteohjelmaan 2016 (pdf) sekä tiedekuntien, erillisten laitosten ja keskushallinnon tavoiteohjelmiin 2016.

Tavoiteohjelman ruotsin- ja englanninkieliset käännökset julkaistaan tammikuun lopulla.

11.01.2016 - 15:38 Pauliina M J Pajunen
11.01.2016 - 15:37 Pauliina M J Pajunen