Datatieteen maisteriohjelma Helsingin yliopistoon

Helsingin yliopisto perustaa datatieteen maisteriohjelman vastaamaan yritysten ja eri tieteenalojen tarpeisiin. Datatiede tai "data science" on erilaisten aineistojen analysointimenetelmiä käsittelevä uusi tieteenala, jonka osaajista on pulaa.

- Datatieteen maisteriohjelman ytimen muodostavat tietojenkäsittelyn ja tilastotieteen modernit menetelmät, joita käytetään aineistojen analysoinnissa ja käsittelyssä. Tällaisia ovat esimerkiksi tiedonlouhinnan, koneoppimisen ja merkkijonomenetelmien algoritmit sekä tiedonhallinnan ja laskennan tietokonearkkitehtuurit, kertoo ohjelmaa koordinoiva professori Hannu Toivonen.

Maailmalla datatiede yhdistetään usein kapeasti vain suurten aineistojen analysointiin. Helsingin yliopistossa näkökulma on laajempi ja kattaa koko datatieteen työkalupakin.

- Suurten aineistojen hallinta nojaa hajautettuihin laskentaympäristöihin ja vaatii hajautettujen järjestelmien kuten pilvipalvelujen asiantuntemusta, korostaa tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja Sasu Tarkoma.

- Datatieteen ohjelmassa matematiikan ja tilastotieteen laitoksen kovaan data-analyysiosaamiseen yhdistetään tietojenkäsittelytieteen laitoksen vahvuudet, data-analyysi ja hajautetut järjestelmät, Tarkoma sanoo.

Helsingin yliopiston datatieteen maisteriohjelma on monitieteinen. Tietojenkäsittelytieteen ja tilastotieteen lisäksi ohjelmassa voi opiskella myös esimerkiksi biotieteissä, fysiikassa tai ilmakehätieteissä käytettäviä datatieteen menetelmiä.

- Helsingin yliopiston laajan sivuainetarjonnan ansiosta opiskelija voi erikoistua soveltamaan datatiedettä vaikkapa biologiassa, historiassa tai kielissä, Toivonen muistuttaa.

Datatieteen maisteriohjelma on kansainvälinen. Opetus annetaan englanniksi ja opiskelemaan otetaan myös ulkomaalaisia opiskelijoita.

- Uusi ohjelma aloittaa virallisesti syksyllä 2017, mutta jo vuodesta 2014 lähtien tietojenkäsittelytieteessä on voinut erikoistua datatieteeseen. Datatieteen opiskelijoista noin 75 on jo ulkomaalaisia.

Lisätiedot:

Professori Hannu Toivonen, 050 911 2405, hannu.toivonen@cs.helsinki.fi