Avoimet työpaikat: kaksi apulaisprofessorin tehtävää (tenure-track, hakuaika päättyy 27.5)

Helsingin yliopisto kuuluu maailman parhaiden monitieteisten tutkimusyliopistojen joukkoon. Yliopistossa on 11 tiedekuntaa ja lisäksi erillisiä laitoksia, joista osa on toisten yliopistojen kanssa yhteisiä. Yliopistossa opiskelee 35 000 tutkinto-opiskelijaa.

Matemaattis-luonnontieteelliseen tiedekuntaan kuuluva tietojenkäsittelytieteen laitos https://www.cs.helsinki.fi/ on alallaan Suomen johtava tutkimus- ja koulutusyksikkö. Sillä on useilla tietojenkäsittelytieteen aloilla vahva asema tutkimuksen eturintamassa myös kansainvälisellä tasolla. Datatiede (engl. ’Data Science’) on suurten tietovarantojen käsittelyyn ja etenkin niiden analysointiin keskittyvä tieteenala. Tietojenkäsittelytieteen laitos on tehnyt merkittäviä kontribuutioita tieteenalaan esimerkiksi liittyen tiedonlouhintaan, koneoppimiseen, välikerrosohjelmistoihin ja sovelluksiin.

Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta avaa vakinaistamispolulle (tenure track) kaksi tietojenkäsittelytieteen

APULAISPROFESSORIN

tehtävää. Tehtävien alat ovat

(1) Datatiede, erityisesti suurten aineistojen analysointialgoritmit sekä niiden hajautus (välikerrosohjelmistot).
(2) Elämäntieteiden informatiikka, erityisesti uusien algoritmisten menetelmien ja alustojen kehittäminen.

Tehtävät sijoittuvat tietojenkäsittelytieteen laitokselle. Tehtävät voidaan samalla haulla täyttää myös

PROFESSORIN

tehtävinä, jos hakijoiden ansiot ja pätevyys antavat tähän perusteet.

Tehtäviin voidaan valita henkilö, jonka tohtorin tutkinnon suorittamisesta on kulunut enintään 10 vuotta ja joka on tuona aikana hankkinut lupaavia tieteellisiä ja muita ansioita. Tärkeänä pidetään tutkimustyön ja opetuskokemuksen lisäksi ulkomaista työskentelyä ja muuta kansainvälistä kokemusta. Merkitystä on myös sillä, että hakijalla on näyttöjä täydentävän tutkimusrahoituksen hankkimisesta.

Vakinaistamispolulle otettava henkilö palkataan apulaisprofessoriksi (assistant professor) 3-5 vuoden työsuhteeseen, jonka kuluessa hänen työskentelyään seurataan ja jota arvioidaan palvelussuhteen solmimisen yhteydessä määritellyin kriteerein. Menestyminen arvioinnissa johtaa uuteen määräaikaiseen työsuhteeseen apulaisprofessorina
(associate professor) ja päämääränä on vakinaistuminen professorin tehtävään.

Professorin tehtävään otettavan henkilön työsuhde on toistaiseksi voimassaoleva.

Yliopistoista annetun asetuksen mukaan professorilta ja apulaisprofessorilta vaaditaan, että hän hallitsee suomen kielen. Lisäksi hänellä tulee olla ruotsin kielen vähintään tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Ulkomaalaiselle tai Suomen kansalaiselle, joka ei ole syntyperäinen tai joka ei ole saanut koulusivistystään suomen tai ruotsin kielellä, voidaan myöntää ilman erillistä hakemusta erivapaus tästä kielitaitovaatimuksesta.

Apulaisprofessorin palkkaus perustuu yliopistoissa sovellettavan palkkausjärjestelmän opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustasokartan tasoon 7, professorin palkkaus tasoihin 8‒10. Lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuva palkanosa.

Hakemuksiin on liitettävä englanninkieliset ansioluettelo, julkaisuluettelo, selvitys kokemuksesta ja ansioista, joilla on merkitystä opetustaitoa arvioitaessa, sekä muut asiakirjat, jotka voivat vaikuttaa valintaan, tai edellä mainitut asiakirjat ja tiedot sisältävä
englanninkielinen yliopistoportfolio, ks. ohje sivulta http://www.helsinki.fi/facultyofscience/vacancies/portfolio.pdf. Lisäksi liitteeksi odotetaan enintään kahden liuskan mittaista englanninkielistä esitystä siitä, miten hakija
kehittäisi tehtävässä oman alansa tutkimusta.

Hakijoita pyydetään varautumaan siihen, että he toimittavat hakuajan päätyttyä tiedekunnan pyynnöstä 10 valitsemaansa julkaisua lähetettäväksi asiantuntijoille. Julkaisut tallennetaan yliopiston sähköiseen rekrytointijärjestelmään hakemuksen liitteiksi.

Hakemus jätetään liitteineen Helsingin yliopiston sähköiseen rekrytointijärjestelmään Hae paikkaa –linkistä. Helsingin yliopistoon työsuhteessa olevat sisäiset hakijat jättävät hakemuksensa SAP HR –portaalin kautta. Hakuaika päättyy 27. toukokuuta 2016.

Lisätietoja antaa tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja, professori Sasu Tarkoma, puh. +358 40 5062163, sasu.tarkoma@helsinki.fi.

www.helsinki.fi/yliopisto

Hae viimeistään 27.05.2016