Jussi Määttä väittelee 27.5.2016 aiheesta Mallinvalintamenetelmiä lineaariseen regressioon ja fylogeneettiseen rekonstruktioon

FM Jussi Määttä väittelee perjantaina 27.5.2016 klo 14 Helsingin yliopiston Exactum-rakennuksen auditoriossa B123 (Gustaf Hällströminkatu 2b) aiheesta "Model Selection Methods for Linear Regression and Phylogenetic Reconstruction". Vastaväittäjänä toimii professori Ivo Grosse (Martin Luther University of Halle-Wittenberg, Saksa) ja kustoksena professori Petri Myllymäki (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään englanniksi.

Tietoa analysoitaessa voidaan usein vertailla monia vaihtoehtoisia malleja havaintojen selittämiseen. Väitöskirjassa käsitellään menetelmiä soveliaan mallin valintaan lineaaristen ja fylogeneettisten mallien tapauksissa. Erityistä huomiota kiinnitetään tilanteisiin, joissa käytettävissä olevan tiedon määrä on joko hyvin pieni tai lähes rajaton.

Lineaaristen mallien osalta väitöskirja keskittyy menetelmiin, joiden avulla voidaan valita sovelias joukko selittäviä muuttujia. Tällaisessa tilanteessa on toivottavaa, että valittu malli eli osajoukko huomioi vain ja ainoastaan ne selittävät muuttujat, joilla on todellista vaikutusta kiinnostuksen kohteena olevaan suureeseen. Väitöskirjassa esitetään teoreettisia tuloksia, jotka puoltavat sekä aiemmin tunnetun SNLS-menetelmän että väitöskirjassa esitellyn uuden menetelmän käyttöä sellaisissa tilanteissa, joihin lineaariset mallit ylipäätään soveltuvat. Lisäksi eri menetelmien toimivuutta tarkastellaan kokeellisesti tilanteissa, joissa datapisteitä on käytettävissä vain vähän. Väitöskirjassa myös sovelletaan lineaaristen mallien mallinvalintamenetelmiä harmaasävykuvien laadunparannukseen.

Väitöskirjan toinen keskeinen teema on mallinvalinta fylogeneettisessä rekonstruktiossa eli lajien sukupuiden päättelyssä niiden genomien perusteella. Erityisesti tarkastellaan niin kutsuttua parsimoniamenetelmää, joka tuottaa evolutionaaristen muutosten määrän minimoivan sukupuun. Väitöskirjassa havainnollistetaan kombinatorisesti, kuinka mahdollisten sukupuiden valtava määrä väistämättä rajoittaa parsimoniamenetelmän tarkkuutta. Tärkeän osan väitöskirjatutkimusta muodostavat laajamittaiset simulaatiokokeet, joilla kartoitetaan, kuinka paljon aineistoa parsimoniamenetelmä vähintään tarvitsee tuottaakseen uskottavia tuloksia.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2150-9.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: jussi.maatta@helsinki.fi.

Valokuva: Veikko Somerpuro

30.09.2016 - 13:28 Pirjo Moen