Siirtyminen uusiin koulutusohjelmiin - ajankohtaista bioinformaatikoille

Onko LuK tutkintosi tietojenkäsittelytieteestä valmistumassa kevään 2017 aikana ja mietit mihin maisteriohjelmaan hakeutuisit jatkamaan opintoja?

Jatko vanhassa koulutusohjelmassa tai sen uudessa vastineessa (esim. tietojenkäsittelytieteen maisteriohjelma) on kaikille taattu. Prosessit siirtymisille muihin koulutusohjelmiin valmistellaan kevään 2017 aikana; nyt käynnissä olevan kansainvälisen haun valintaperusteista voi kuitenkin tutkailla omien opintojen soveltuvuutta eri tarjolla oleviin ohjelmiin.

Siirtymisväylä tulee koskemaan kaikkia ns. monikielisiä maisteriohjelmia, joita suurin osa kaikista tarjolla olevista koulutusohjelmista ovat.

Bioinformatiikon uralle halajavien kannattaa kuitenkin huomioida että uusi Life Science Informatics -ohjelma (LSI) on ns. puhtaasti englanninkielinen ohjelma, ja siihen ainoa väylä on nyt käynnissä oleva kansainvälinen haku! Tietojenkäsittelytieteen nykyinen algoritmisen bioinformatiikan erikoistumislinja siirtyy Life Science Informatics -ohjelmaan yhdessä viiden muun opintosuunnan kanssa, jotka edustavat eri bioinformatiikan suuntauksia ja lähialoja. Yksittäisiä algoritmisen bioinformatiikan kursseja voi kuitenkin jatkossakin sisällyttää tietojenkäsittelytieteen syventäviin opintoihin, joten ohjelman valinnassa kannattaa harkita tavoitteleeko laaja-alaisempaa näkemystä bio- ja lääketieteen laskennallisista ja matemaattisista menetelmistä (LSI) vai monipuolista tietojenkäsittelyn menetelmien hallintaa ja erikoisosaamista bioinformatiikan algoritmeista (tietojenkäsittelytieteen maisteriopinnot höystettynä algoritmisen bioinformatiikan kursseilla).

07.12.2016 - 16:18 Veli Mäkinen
07.12.2016 - 16:05 Veli Mäkinen