Vuosikertomus 2011

Tutkimus 2011

Laitoksen tutkimuksen painopistealueisiin kuuluvat strategiakaudella 2010-12 data-analyysi, tietoverkot ja palvelut ja ohjelmistotutkimus.

Data-analyysi. Tutkimukseen kuuluvat mm. modernin data-analyysin menetelmäkehitys ja sovellukset: koneoppiminen, tiedon louhinta, informaatioteoreettinen mallinnus. Tutkimus on keskittynyt laitoksella toimivaan Algodan-huippututkimusyksikköön ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITiin. Tämän tutkimuksen vahvana sovellusalueena on biologisen tiedon data-analyysi, joka onkin myös yksi koko tiedekunnan tutkimuksen painopistealueista.

Tietoverkot ja palvelut. Alueen tutkimus on verkostoituneiden järjestelmien ja niiden edellytysten tutkimusta. Tutkimuksen teemoja ovat yhteistoiminta (mm. palvelu- ja sovellusalustat, yhteistoiminnan hallinta, luottamus ja turvallisuus), liikkuvuus (teknologia- ja paikkariippumattomuus, langaton kommunikointi), informaatioverkot, palveluverkot, kontekstitietoisuus ja jokapaikan tietotekniikka. Alueella yhdistyy laitoksella perinteikäs langattoman ja liikkuvan tietojenkäsittelyn tutkimus uusiin, kasvaviin tutkimusteemoihin liittyen palveluiden yhteistoimintaan ja jokapaikan tietotekniikkaan. Tutkimuksen painopiste on laajentumassa protokollista sovelluskerroksen ongelmiin ja ratkaisuihin.

Ohjelmistotutkimus. Alueen tutkimus kasvaa merkittävästi seuraavan kolmen vuoden aikajänteellä sekä soveltavan että perustutkimuksen osalta. Ohjelmistotutkimuksen painopisteinä ovat globaali ohjelmistojen kehittäminen ja prosessit, avoimen lähdekoodin järjestelmät ja webbiteknologiat sekä niiden hyödyntäminen, rinnakkaisohjelmointi, kestävän kehityksen ohjelmistoteknologiat ja sen sovellutukset.

Laitoksella toimii n. 20 tutkimusryhmää edellä mainitulla painopistealueilla.

EDOC 2011 konferenssi järjestettiin laitoksen tiloissa Exactumissa 29.8.-2.9.2011.

Kuva: Tuomas Puikkonen.