TiKi-tiedonhakusivut
* Pääsivu
* Hakemisto
 
* Johdatus tiedon hankintaan
 
* Tiedon tarve ja hakemisen ongelmia
* Tietolähteiden päätyypit
* Tiedonhaun vaiheet
* Lähdekirjallisuu-
den lukeminen ja siitä oppiminen

* Viitetiedot eli bibliografiset tiedot
* Konferenssi-
esitelmät ja -julkaisut

* Tietojenkäsittely-
alan järjestöjä ja tutkimuslaitoksia

* Tietopalvelut

Tietopalvelut

Tietopalvelu on tiedon välittämistä lähteestä tarvitsijalle. Työn tekee yleensä palveluja toimittavan laitoksen (esim. kirjasto tai vastaavan informaatiopalveluyksikön) informaatikko asiakkaan toimeksiannosta. Palvelu voi olla maksullista. Kustannukset riippuvat työn laadusta ja tarvittavasta asiantuntemuksen määrästä. Osa on ilmaista, osa omakustannushintaista (posti- ja jäljennekulut ja vastaavat materiaalikustannukset). Vaativat tehtävät ovat maksullisia.

Tyypillisiä palveluja ja toimintoja selostetaan kirjastojen ja tietopalvelulaitosten kotisivuilla. Katso esim. hakemiston kirjastolinkkejä.

  • Tavanomainen kirjastojen toiminta kattaa
    • lukusalit
    • lainauksen (paikalliset ja kaukolainat)
    • jäljennepalvelut
    • kokoelmien luetteloinnin
    • kokoelmien hoidon ja kartutuksen
    • uutuustiedotteet.
  • Nykyisin kirjastojen kokoelmiin liittyy myös tietokantoja, tavallisesti cd-levyllä. Niitä voidaan käyttää joko paikallisesti tai verkkojen välityksellä. Tietokannat sisältävät enimmäkseen viitetietoja ja tiivistelmiä, mutta myös artikkeleita ja ns. faktatietoja. Käytettävissä olevat paikalliset tietokannat löytyvät kirjastojen tietopalvelusivuilta. Esim.
  • Tiedonhaku tuottaa
    • vastauksen yksittäiseen kysymykseen (faktatietoa)
    • kirjallisuusselvityksen eli viiteluettelon kaikesta mitä on julkaistu halutusta aihepiiristä, haluttuna aikavälinä
    • kirjallisuuden jatkuvana seurantana vastaavat tiedot sovituin aikavälein (SJT eli selektiivinen tiedon jakelu).
  • Tietomateriaalin hankiminen asiakkaan pyynnöstä (ja kustannuksella) tuottaa asiakkaalle halutun dokumentin tai sen jäljenteen.
  • Erikoisselvitys voi olla esim. vielä julkaisemattoman tiedon hankkiminen. Tällainen on mm. ns. teollisuussihteeripalvelu. Sen voi saada vain alan erityistuntemusta omaavasta palvelulaitoksesta. Rajanvetoa tutkimusyhteistyöhön voi olla vaikea suorittaa.

Viisainta on perustaa itselle oma luettelo oman erikoisalan käyttökelpoisista tietokannoista ja päivittää sitä omatoimisesti. Kaikki yleisoppaat, kuten tämäkin ovat aina ajastaan jäljessä.

<- Tietojenkäsittelyalan järjestöjä ja tutkimuslaitoksia
-> Tekstin Johdatus tiedon hankintaan alkuun


Copyright © 1997, Matti Mäkelä - Matti.Makela@cs.helsinki.fi
Helsingin yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos
Palautetta sivuista voi antaa sähköpostitse.
Viimeisin päivitys: 4. elokuuta 1997