Vuosikertomus 2009

Helsinki Institute for Information Technology HIIT

Tietotekniikan tutkimuslaHIIT on Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun yhteinen tietotekniikan tutkimuslaitos. Sen toiminta-ajatuksena on harjoittaa kansainväliselle huipputasolle yltävää tietotekniikan perus- ja strategista tutkimusta sekä edistää tietoteollisuuden pitkän aikajänteen kilpailukykyä liittämällä yliopistoissa ja korkeakouluissa tapahtuva suomalainen tutkimus teollisuuden innovaatioketjuun erityisesti pitkäjänteisen strategisen tuotekehityksen alueella. Tutkimuslaitoksen tehtäviin kuuluu myös monitieteinen yhteistyö eri tutkimusalojen kanssa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. HIITillä on neljä tutkimusohjelmaa.

Yhteyshenkilöt: Professori Heikki Mannila (Johtaja 1.1.-15.11.2009), Johtaja Patrik Floréen (15.11.2009 alkaen)
Home page: http://www.hiit.fi

HIIT:ssä toimivia laitoksen tutkimusryhmiä:

• Adaptive Computing (AC)
  • Collaborative Networking
  • Combinatorial Pattern Matching
  • Complex Systems Computation Group (CoSCo)
  • Data Mining: Theory and Applications (also at TKK)
  • Discovery Group
  • Mobile Computing
  • Neuroinformatics
  • Succinct Data Structures (SuDS)

HIIT:iin kuuluu myös monia tutkimusryhmiä Otaniemestä.