Helsingin yliopistosta neljä julkaisua laskennallisen luovuuden kansainväliseen konferenssiin

Laskennallisen luovuuden seitsemäs kansainvälinen konferenssi ICCC pidetään kesä-heinäkuun vaihteessa Pariisissa. Laskennallinen luovuus sijoittuu tietojenkäsittelyn, filosofian ja taiteen leikkaukseen, ja sen keskeinen tutkimuskysymys on miten tietokoneella voidaan tuottaa ja tukea luovaksi katsottavaa käytöstä. Tietokoneluovuutta tutkitaan Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella ja HIITissä Professori Hannu Toivosen Discovery-tutkimusryhmässä.

Vuoden 2016 ICCC-konferenssiin hyväksyttyjen 51 julkaisun joukossa on kolme Discovery-ryhmässä yhteistyökumppanien kanssa kirjoitettua artikkelia sekä yksi suuremman joukon yhteistyönä tekemä julkaisu, johon ryhmä myös osallistui:

Kukin näistä neljästä artikkelista käsittee täysin eri aihetta laskennallisen luovuuden piirissä: metaforien automaattista tulkintaa, koneen ja ihmisen yhteisluovuuden käsitteitä ja teoriaa, luovia agenttijärjestelmiä sekä työnkulkujärjestelmää, johon ryhmä on tuottanut etenkin kuvia yhdistelevän komponentin.

Lisäksi viides luovuutta sivuava, julkaistavaksi hyväksytty artikkeli ilmestyy SIGKDD:ssä, tiedon louhinnan lippulaivakonferenssissa:

Tämän artikkelin aiheena on räppisanoitusten automaattinen tuottaminen, ja sen ovat kirjoittaneet Aalto-yliopiston tutkijat yhdessä Hannu Toivosen kanssa.

Lisää tietoja laskennallisesta luovuudesta saat lukemalla tämän tarinan sekä katsomalla alla mainitut linkit.

LInkkejä:

06.06.2016 - 16:48 Hannu Toivonen