Vuosikertomus 2014

The Finnish Centre of Excellence in Cancer Genetics Research (CoECGR)

Syöpä on kahden genomin tauti; potilaan perimä sekä hänen kasvaimensa genominen rakenne ovat keskeisiä tekijöitä sen synnyssä. Asetelma muodostaa yhden lääketieteellisen tutkimuksen keskeisimmistä haasteista ja edellyttää laaja-alaista yhteistyötä. Genomitutkimuksen teknologian kehitys mahdollistaa nyt ihmisyksilön ja syöpäkasvaimen koko genomin analysoinnin. Viimeinkin pystytään selvittämään kasvaimien syntyyn johtavien iturata- ja somaattisten mutaatioiden koko kirjo. Syöpägenetiikka on lääketieteellisen tutkimuksen keskeinen osa-alue, ja Suomi ja nykyinen huippyksikköyhteistyö edustavat alalla korkeinta kansainvälistä tasoa. Huippuyksikön toiminta keskittyy syövän syntyyn ja etenemiseen liittyvien iturata- ja somaattisen mutaatioiden tutkimukseen, data-analyysiin, mallinnukseen, tutkimustulosten hyödyntämiseen lääketieteen sovelluksissa sekä tutkijakoulutukseen. Huippuyksikön keskeinen tavoite on syöpätautien hoidon ja ennaltaehkäisyn edistäminen.

Yhteyshenkilö: Professori Veli Mäkinen
Kotisivu: http://www.helsinki.fi/coe/cancer-genetics/index.html

CoECGR-huippuyksikön johtajana toimii akatemiaprofessori Lauri Aaltonen Helsingin yliopiston Lääketieteellisestä tiedekunnasta. Lääketieteellisestä tiedekunnasta huippuyksikön toimintaan osallistuvat lisäksi akatemiaprofessori Jussi Taipaleen ja professori Sampsa Hautaniemen tutkimusryhmät. Suomen Syöpärekisteriä yksikössä edustaa professori Eero Pukkala. Tietojenkäsittelytieteen laitokselta ja HIIT:stä huippuyksikön toiminnassa on mukana Genome-scale Algorithmics -ryhmä.