Vuosikertomus 2014

The Finnish Centre of Excellence in Inverse Problems

Inversio-ongelmien huippututkimusyksikkö on kansainvälisesti johtava oman alansa tutkimusyksikkö. Huippuyksikkö on erikoistunut inversiomenetelmien teoriaan, toteutukseen ja soveltamiseen. Tavoitteena on luoda periaatteellisesti uusia, tehokkaita sekä teoreettisesti todennettavia ratkaisuja käytännön inversio-ongelmiin, erityisesti seuraavilla sovellusalueilla: lääketieteellinen kuvantaminen,  geofysiikka ja avaruustutkimus sekä kaukokartoitus ja mallintaminen ympäristö- ja ilmastotutkimuksessa.

Yhteyshenkilö: Professori Aapo Hyvärinen
Kotisivu: https://wiki.helsinki.fi/display/inverse/Home

Inversio-ongelmien huippututkimusyksikkö on kuudessa suomalaisessa yliopistossa toimivien seitsemän tutkimusryhmän muodostama verkosto. Tähän verkostoon kuuluvat Helsingin yliopiston Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Itä-Suomen yliopiston Sovelletun fysiikan laitos, Jyväskylän yliopiston Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Lappeenrannan teknillisen yliopiston Matematiikan ja fysiikan laitos, Oulun yliopiston Matemaattisten tieteiden laitos ja Sodankylän geofysiikan observatorio sekä Tampereen teknillisen yliopiston Matematiikan laitos. Huippuyksikön johtajana toimii akatemiaprofessori Matti Lassas Helsingin yliopistosta. Helsingin yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitokselta ja HIIT:stä tämän huippuyksikön toimintaan osallistuu Neuroinformatics -ryhmä.