Vuosikertomus 2014

The Finnish Centre of Excellence in Computational Inference Research (COIN)

Suomalainen laskennallisen päättelyn huippuyksikkö COIN tutkii tilastollisen ja laskennallisen päättelyn menetelmiä, joiden avulla nykyisen "big data"-vallankumouksen tuottamat tietomassat voidaan jalostaa hyödylliseksi informaatioksi. COIN tuo yhteen useita tutkimusryhmiä laskennallisen päättelyn eri aloilta yhdistäen koneoppimista, laskennallista tilastotiedettä ja fysiikkaa, ja rajoitelaskennan ja optimointimenetelmien tutkimusta. Metodologisen perustutkimuksen lisäksi huippuyksikössä tehdään soveltavaa tutkimusta valittujen tieteellisten ja teollisten partnerien kanssa.

Yhteyshenkilö: Professori Petri Myllymäki
Kotisivu: http://research.ics.tkk.fi/coin/

COIN-huippututkimusyksikkö on Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen hanke, jota johtaa professori Erkki Oja Aalto-yliopistosta. Helsingin yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitokselta tutkimusyksikön toiminnassa mukana on Complex Systems Computation (CoSCo) -ryhmä ja Matematiikan ja tilastotieteen laitokselta Bayesian Statistics -ryhmä, jotka molemmat ovat myös HIIT:n tutkimusryhmiä. HIIT:stä huippuyksikön toiminnassa on lisäksi mukana Statistical Machine Learning and Bioinformatics -ryhmä.